lkmk]tot]a f xt-kmy xtw8 xt-k-q o]k; \A opn oK @ 0j k; c]t gsfdko j 13/06/2025 xtgmf]k; ສພຊ ສະເໜີລັດຖະບານ...ີັ ສພຊ ປະດັບຫລຽນ...ັ ລັດຖະບານ ວາງຫລາຍ...ັ ສາທາລະນະສຸກ...ຸ ເຜີຍແຜ່ວຽກຕິດຕາມ...ີ່ິ ຂປລ. ໃນວັນທີ 12 ມິຖຸນາ 2025 ນີ້, ສະພາແຫ່ງຊາດ (ສພຊ) ໄດ້ປະດັບຫລຽນກາລະນຶກ 70 ປີ ວັນສ້າງຕັ້ງພັກ ປະຊາຊົນ ປະຕິວັດ ລາວ ໃຫ້ສະມາຊິກພັກ-ພະນັກງານ ພາຍໃນສະພາແຫ່ງຊາດ ທີ່ມີຜົນ ງານຄຸນງາມຄວາມດີໃນພາລະກິດ ປົກປັກຮັກສາ ແລະ ສ້າງສາພັດ ທະນາປະເທດຊາດ ໃນໄລຍະຜ່ານ ມາ. ໃນນັ້ນ, ມອບໃຫ້ສະມາຊິກ ພັກບຳນານ 27 ສະຫາຍ, ຍິງ 7 ສະຫາຍ, ສະມາຊິກພັກ ປະຈຳການ 22 ສະຫາຍ, ຍິງ 4 ສະຫາຍ, ຕາງ ໜ້າມອບໂດຍສະຫາຍ ໄຊສົມພອນ ພົມວິຫານ ກຳມະການກົມການ ເມືອງ ສູນກາງພັກ, ເລຂາຄະນະ ບໍລິຫານງານພັກສະພາແຫ່ງຊາດ, ປະທານສະພາແຫ່ງຊາດ ແລະ ສະ ຫາຍ ຄຳໃບ ດຳລັດ ກຳມະການສູນ ກາງພັກ, ຄະນະປະຈຳພັກ, ປະທານ ກວດກາພັກສະພາແຫ່ງຊາດ, ຮອງ ປະທານສະພາແຫ່ງຊາດ. ໂອກາດດັ່ງກ່າວ, ສະຫາຍ ໄຊສົມພອນ ພົມວິຫານ ໄດ້ສະແດງ ຄວາມຊົມເຊີຍ ແລະ ຕີລາຄາສູງຕໍ່ ບັນດາສະຫາຍສະມາຊິກພັກ, ພະ ນັກງານຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ ທັງ ປະຈຳການ ແລະ ພະນັກງານອາວຸ ໂສບຳນານທີ່ມີຜົນງານຄຸນງາມ ຄວາມດີໃນພາລະກິດປົກປັກຮັກສາ ແລະ ສ້າງສາພັດທະນາປະເທດຊາດ ໃນໄລຍະຜ່ານມາ, ປະກອບສ່ວນ ເຮັດໃຫ້ວຽກງານດ້ານຕ່າງໆພາຍ ໃນສະພາແຫ່ງຊາດ ມີການເຕີບໃຫຍ່ ຂະຫຍາຍຕົວຂຶ້ນຢ່າງບໍ່ຢຸດຢັ້ງ. ສະຫາຍ ໄຊສົມພອນ ພົມວິຫານ ຍັງໄດ້ຍົກໃຫ້ເຫັນປະຫວັດສາດ ແຫ່ງການກຳເນີດ ແລະ ເຕີບໃຫຍ່ ຂະຫຍາຍຕົວຂອງພັກປະຊາຊົນ ປະຕິວັດລາວ ໃນໄລຍະ 70 ປີທີ່ ຜ່ານມາ, ພ້ອມທັງຍົກໃຫ້ເຫັນການ ຈັດຕັ້ງ ແລະ ການເຄື່ອນໄຫວຂອງ ສະພາແຫ່ງຊາດ ນັບແຕ່ສ້າງຕັ້ງໃນ ວັນທີ 2 ທັນວາ 1975 ມາຮອດ ປັດຈຸບັນ ເຊິ່ງຕະຫລອດໄລຍະເວລາ ທີ່ຜ່ານມາຄະນະບໍລິຫານງານພັກ ສະພາແຫ່ງຊາດ ໄດ້ຍົກສູງບົດບາດ ການນໍາພາຂອງຕົນເຂົ້າໃນການ ປັບປຸງກົງຈັກການຈັດຕັ້ງຂອງ ສະພາແຫ່ງຊາດ ໃຫ້ເປັນລະບົບ ຄົບຊຸດເທື່ອລະກ້າວ, ນໍາພາການ ເຄື່ອນໄຫວຈັດຕັ້ງປະຕິບັດພາລະ ບົດບາດ, ສິດ ແລະ ໜ້າທີ່ ຕາມທີ່ໄດ້ ກຳນົດໄວ້ໃນລັດຖະທຳມະນູນ ແລະ ກົດໝາຍໃຫ້ນັບມື້ມີຄຸນນະພາບ ແລະ ມີປະສິດທິຜົນ, ນໍາເອົາຜົນ ປະໂຫຍດມາສູ່ປະເທດຊາດ ກໍຄື ປະຊາຊົນບັນດາເຜົ່າ. ອັນພົ້ນເດັ່ນ, ສະພາແຫ່ງຊາດ ໄດ້ພິຈາລະນາ ຮັບຮອງເອົາລັດຖະທຳມະນູນ ສະ ບັບທຳອິດຂອງ ສປປ ລາວ ໃນປີ 1991 ແລະ ໄດ້ສືບຕໍ່ປັບປຸງໃນປີ 2003, 2015 ແລະ 2025 ເຮັດ ໃຫ້ລັດຖະທຳມະນູນເປັນກົດໝາຍ ພື້ນຖານຂອງຊາດ; ການສ້າງ ແລະ ປັບປຸງກົດໝາຍໄດ້ຈໍານວນ 170 ສະບັບ; ການພິຈາລະນາບັນຫາ ສໍາຄັນຂອງປະເທດຊາດ ມີຄວາມ ສອດຄ່ອງກັບແນວທາງນະໂຍບາຍ ຂອງພັກ, ລັດຖະທຳມະນູນ, ກົດ ໝາຍ, ຮັບປະກັນສິດ ແລະ ຜົນ ປະໂຫຍດຂອງປະຊາຊົນບັນດາ ເຜົ່າ; ການຕິດຕາມກວດກາການ ເຫັນໃນກອງປະຊຸມສະໄໝສາມັນ ເທື່ອທີ 9 ຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ ຊຸດ ທີ IX ໃນວັນທີ 11 ມິຖຸນາ 2025 ໂດຍທ່ານໄດ້ສະເໜີໃຫ້ລັດຖະບານ ເລັ່ງແກ້ໄຂຫລາຍບັນຫາສຳຄັນຕິດ ພັນກັບແຕ່ລະຂະແໜງການເປັນ ຕົ້ນເຖິງແມ່ນວ່າການເຕີບໂຕທາງ ດ້ານເສດຖະກິດໃນ 6 ເດືອນຕົ້ນ ປີສາມາດປະຕິບັດສູງເຖິງ 4,5% ແລະ ອັດຕາເງິນເຟີ້ມີທ່າອ່ຽງ ຫລຸດລົງກໍຕາມແຕ່ວ່າການດໍາລົງ ຊີວິດຂອງພະນັກງານ, ທະຫານ, ຕຳຫລວດ ແລະ ປະຊາຊົນຍັງພົບ ຄວາມຫຍຸ້ງຍາກ-ຝືດເຄື່ອງ, ລາຄາ ສິນຄ້າ, ລາຄາໄຟຟ້ານັບມື້ນັບສູງ ຂຶ້ນເລື້ອຍໆ ເຊິ່ງໄດ້ສົ່ງຜົນກະທົບ ຕໍ່ແນວຄິດຈິດໃຈ, ຄວາມບຸກບືນ ຫ້າວຫັນໃນການປະຕິບັດໜ້າທີ່ ວຽກງານ. ສະນັ້ນ, ຖ້າແກ່ຍາວ ຈະເຮັດໃຫ້ລະບົບກົງຈັກລັດຂອງ ເຮົາຂາດຄວາມເຂັ້ມແຂງຈຶ່ງສະເໜີ ໃຫ້ລັດຖະບານຄົ້ນຄວ້າຊອກຫາ ວິທີການແກ້ໄຂ. ພ້ອມທັງໃຫ້ເອົາໃຈ ໃສ່ເກັບລາຍຮັບເຂົ້າງົບປະມານ ໃຫ້ສົມຄູ່ກັບການຂະຫຍາຍຕົວ ຂອງລວມຍອດຜະລິດຕະພັນພາຍ ໃນ(GDP) ໃນລະດັບ 4,5% ໃຫ້ ໄດ້ປະມານ 12%-20% ຂຶ້ນໄປຕໍ່ GDP ດ້ວຍການເກັບລາຍຮັບທີ່ມີ ຢູ່ໃຫ້ຄົບຖ້ວນຕາມກົດໝາຍ ແລະ ສັນຍາການລົງທຶນ, ການເຊົ່າ-ສໍາ ປະທານເປັນຕົ້ນພາສີ-ອາກອນ, ຂາຍວັດຖຸດິບດ້ານແຮ່ທາດ, ລາຍ ຮັບບໍລິສັດ-ລັດວິສາຫະກິດ, ຄ່າເຊົ່າ ທີ່ດິນ, ການທ່ອງທ່ຽວ, ການຄ້າດີຈິ ຕອນ ແລະ ຄ່າບໍລິການອື່ນໆ. ສະເໜີໃຫ້ລັດຖະບານສຸມທຶນ ຮອນໃສ່ການຜະລິດ, ການດຶງດູດ ການລົງທຶນຂອງພາກເອກະຊົນເຂົ້າ ໃສ່ການຜະລິດກະສິກຳທີ່ຍັງບໍ່ທັນ ເຂັ້ມແຂງ ແລະ ບໍ່ທັນສາມາດຕອບ ສະໜອງຕໍ່ກັບຄວາມຕ້ອງການຕົວ ຈິງ ໂດຍສະເພາະການສົ່ງເສີມດ້ານ ຝຸ່ນ, ປຸ໋ຍ ແລະ ອາຫານສັດ ຍັງມີ ການນໍາເຂົ້າເປັນຈໍານວນຫລາຍ ສົ່ງຜົນເຮັດໃຫ້ຕົ້ນທຶນການຜະລິດ ສູງ. ສະເໜີໃຫ້ລັດຖະບານເອົາໃຈ ໃສ່ສົ່ງເສີມ, ການຈັດຕັ້ງການຜະລິດ ເປັນຕົ້ນສະຫະກອນກະເສດ, ກຸ່ມ ຜະລິດຂະໜາດນ້ອຍ, ຂະໜາດກາງ ຕາມກົດໝາຍ ເພື່ອສ້າງຄວາມເຂັ້ມ ແຂງໃຫ້ຊາວກະສິກອນ, ຍູ້ແຮງ ການຜະລິດກະສິກຳໃຫ້ຫລາຍຂຶ້ນ ໂດຍເພີ່ມທະວີຍົກລະດັບເຕັກນິກວິຊາການ, ເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ຫັນ ແລະ ມີຄວາມເປັນເອກະພາບສູງຕໍ່ ກັບໝາກຜົນທີ່ຍາດມາໄດ້ ເພື່ອສືບ ຕໍ່ເສີມຂະຫຍາຍ, ຍົກໃຫ້ເຫັນເຖິງ ຈຸດພົ້ນເດັ່ນ, ຈຸດອ່ອນຂໍ້ຄົງຄ້າງທີ່ ຈະຕ້ອງປັບປຸງແກ້ໄຂ, ຊອກໃຫ້ເຫັນ ສາເຫດ ແລະ ບົດຮຽນທີ່ຖອດຖອນ ໄດ້. ພ້ອມນີ້, ກອງປະຊຸມຍັງໄດ້ ພ້ອມກັນຄົ້ນຄວ້າ ປະກອບຄໍາຄິດ ຄໍາເຫັນຢ່າງພາວະວິໄສຕໍ່ທິດທາງ ຄາດໝາຍ ແລະ ໜ້າທີ່ວຽກງານ ກໍ່ສ້າງພັກ-ພະນັກງານ ແລະ ປັບປຸງ ກົງຈັກການຈັດຕັ້ງທີ່ຈະຕ້ອງສູ້ຊົນ ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໃນປີຕໍ່ໜ້າແນໃສ່ ປັບປຸງກໍ່ສ້າງພັກໃຫ້ມີຄວາມປອດ ໃສ ເຂັ້ມແຂງ ແລະ ໜັກແໜ້ນ ເພື່ອ ຍົກສູງຄວາມສາມາດນໍາພາ ແລະ ລັກສະນະນໍາໜ້າຂອງພັກເຮົາໃນ ເງື່ອນໄຂໃໝ່; ປະຕິບັດການຫັນ ປ່ຽນຢ່າງແຂງແຮງ ແລະ ເລິກເຊິ່ງ ໃນວຽກງານພັກ-ພະນັກງານໃຫ້ ເປັນຮູບປະທໍາຕົວຈິງ, ຮັບປະກັນ ໃຫ້ຖັນແຖວພະນັກງານ-ສະມາຊິກ ພັກ ມີຄວາມໜັກແໜ້ນ ເພື່ອສືບຕໍ່ ເປັນພະນັກງານສືບທອດປ່ຽນແທນ ໃນທຸກຕໍາແໜ່ງງານ. ໂອກາດດຽວກັນ, ຍັງໄດ້ມີການ ປະດັບຫລຽນກາລະນຶກ 70 ປີ ວັນ ສ້າງຕັ້ງຄະນະຈັດຕັ້ງສູນກາງພັກ ໃຫ້ອະດີດພະນັກງານບຳນານ, ມອບໃບຍ້ອງຍໍຂັ້ນກະຊວງໃຫ້ແກ່ ບຸກຄົນ, ກົມກອງລວມ 14 ພາກ ສ່ວນ ແລະ ມອບໃບຍ້ອງຍໍໃຫ້ແກ່ ບັນດາໂຮງໝໍເມືອງ, ສຸກສາລາທີ່ມີ ຜົນງານດີເດັ່ນຕື່ມອີກ. ຂໍ້ມູນ-ພາບ: ສູນຂ່າວສານການແພດ ສຸຂະສຶກສາ ທ່ານ ມະໄລທອງ ກົມມະສິດ ໄດ້ໃຫ້ຮູ້ວ່າ: ຜ່ານການປະຕິບັດ ນະໂຍບາຍ ແລະ ແຜນພັດທະນາ ພະລັງງານໄຟຟ້າ ໃນໄລຍະ 50 ປີຜ່ານມາ ພາຍຫລັງປົດປ່ອຍປະ ເທດຊາດ, ຂະແໜງພະລັງງານ ໄດ້ ເຕີບໃຫຍ່ຂະຫຍາຍຕົວ ແລະ ນໍາຜົນ ປະໂຫຍດມາສູ່ປະເທດຊາດ ແລະ ການໃຫ້ອະໄພຍະໂທດໃນວັນທີ 10 ມິຖຸນາ 2025 ໂດຍການເປັນ ປະທານຂອງທ່ານ ບົວລີ ເພັດມີໄຊ ຄະນະບໍລິຫານງານພັກ, ຫົວໜ້າ ກົມຕິດຕາມກວດກາຄ້າຍຄຸມຂັງດັດສ້າງ, ມີບັນດາຮອງຫົວໜ້າ ກົມ, ຄະນະພະແນກ, ພະນັກງານ ວິຊາການທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ແລະ ພໍ່ແມ່ ປະຊາຊົນທີ່ເປັນເຈົ້າຂອງຄໍາຮ້ອງ ແລະ ຜູ້ຕ່າງໜ້າເຈົ້າຂອງຄໍາຮ້ອງ ເຂົ້າຮ່ວມ. ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດລັດຖະທຳມະນູນ, ກົດໝາຍມີຄວາມເຂັ້ມງວດ, ອັນ ໄດ້ສ້າງສະຕິເຄົາລົບ ແລະ ປະຕິບັດ ກົດໝາຍໃຫ້ແກ່ສັງຄົມ; ໄດ້ສຳເລັດ ການສ້າງຕັ້ງສະພາປະຊາຊົນຂັ້ນ ແຂວງ ຊຶ່ງໄດ້ເຮັດໃຫ້ປະຊາຊົນ ບັນດາເຜົ່າໄດ້ມີອົງການຕົວແທນ ຂອງຕົນຢູ່ໃກ້ຊິດໃນທົ່ວປະເທດ. ຜົນສໍາເລັດທີ່ມີຄວາມສໍາຄັນດັ່ງ ກ່າວ ແມ່ນເກີດມາຈາກການນໍາພາ ຂອງຄະນະບໍລິຫານງານພັກສະພາ ແຫ່ງຊາດ, ບັນດາຮາກຖານພັກ, ບັນດາສະຫາຍສະມາຊິກພັກ ທີ່ ເປັນການນໍາຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ ໃນ 9 ສະໄໝຂອງສະພາແຫ່ງຊາດ ຜ່ານມາ. ຂ່າວ: ທະນູທອງ; ພາບ: ເກດສະໜາ ເປັນທັນສະໄໝ ເພື່ອຍົກລະດັບຜົນ ຜະລິດໃຫ້ສູງຂຶ້ນກວ່າເກົ່າ ແລະ ສ້າງໃຫ້ມີໂຄງການຕົວແບບໃນ ການຜະລິດ ເພື່ອທົດແທນການ ນໍາເຂົ້າ ແລະ ເປັນສິນຄ້າສົ່ງອອກ ໃຫ້ມີຄວາມເຂັ້ມແຂງ. ພ້ອມທັງ ສຸມໃສ່ຈັດສັນເຂດປູກ, ເຂດລ້ຽງ ໃຫ້ຊັດເຈນ ແລະ ມີມາດຕະການ ຈຳກັດການນໍາເຂົ້າສິນຄ້າທີ່ສາມາດ ຜະລິດໄດ້ພາຍໃນຢ່າງເຂັ້ມງວດ; ເອົາໃຈໃສ່ປັບປຸງ ແລະ ກະກຽມ ຄວາມພ້ອມດ້ານຊົນລະປະທານ ຮັບໃຊ້ການຜະລິດໃນລະດູແລ້ງ ໄດ້ຕາມຄາດໝາຍ; ຄວນມີການ ຕີລາຄາປະເມີນການຈັດສັນເຂດ ປູກ, ລ້ຽງ ແລະ ມີທິດທາງຈັດສັນ ຄືນໃຫ້ເໝາະສົມ. ໃຫ້ລັດຖະບານ ຮີບຮ້ອນກຳນົດລາຍການສິນຄ້າທີ່ ຜະລິດໄດ້ຢູ່ພາຍໃນ ເພື່ອທົດແທນ ການນໍາເຂົ້າ ແລະ ເພີ່ມທະວີການ ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດມາດຕະການຈຳກັດ ການນໍາເຂົ້າສິນຄ້າຟຸມເຟືອຍ ແລະ ໃຫ້ອົາໃຈໃສ່ຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມຈຸນລະ ວິສາຫະກິດ, ວິສາຫະກິດຂະໜາດ ນ້ອຍ, ກາງໃນການເຂົ້າເຖິງສິນເຊື່ອ ຂອງທະນາຄານທຸລະກິດໃຫ້ຫລາຍ ຂຶ້ນ ເພື່ອກະຕຸ້ນການຜະລິດຂອງປະ ຊາຊົນໃຫ້ຫລາຍຂຶ້ນ. ພ້ອມນີ້, ຍັງສະເໜີລັດຖະບານ ຮີບຮ້ອນສ້ອມແປງ ແລະ ຟື້ນຟູ ບັນດາເສັ້ນທາງທີ່ເປ່ເພໜັກ ເປັນ ຕົ້ນເສັ້ນທາງເລກທີ 13 ເໜືອ ແລະ ເສັ້ນທາງເຂດພາກເໜືອ ໃຫ້ ສາມາດສັນຈອນໄປ-ມາໄດ້ຢ່າງ ປົກກະຕິ ແລະ ເອົາໃຈໃສ່ຕິດຕາມ ກວດກາການກໍ່ສ້າງເສັ້ນທາງໃຫ້ມີ ຄຸນນະພາບ. ການຄຸ້ມຄອງນໍ້າໜັກ ລົດບັນທຸກສິນຄ້າເຫັນວ່າມີຄວາມ ຈໍາເປັນຕ້ອງໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ດ້ວຍ ການຕັ້ງສະຖານີຊິງຊັ່ງນໍ້າໜັກ, ມີ ມາດຕະການທີ່ເຂັ້ມງວດ ແລະ ເດັດ ຂາດຕໍ່ການບັນທຸກນໍ້າໜັກເກີນກວ່າ ທີ່ນິຕິກຳໄດ້ກຳນົດ, ເນື່ອງຈາກວ່າ ເປັນບັນຫາສ້າງຄວາມເສຍຫາຍ ຕໍ່ຫົນທາງ. ພ້ອມນັ້ນ, ກໍສະເໜີໃຫ້ ແບ່ງລາຍຮັບທີ່ໄດ້ຈາກຄ່າປັບໄໝ ບັນທຸກນໍ້າໜັກເກີນໃຫ້ທ້ອງຖິ່ນ ເພື່ອນຳມາສ້ອມແປງເສັ້ນທາງທີ່ ເປ່ເພ; ໃຫ້ລັດຖະບານພິຈາລະນາຄົ້ນຄວ້າຄືນກ່ຽວກັບການກຳນົດ ນະໂຍບາຍ ແລະ ໂຄງສ້າງລາຄາ ໄຟຟ້າທີ່ນໍາໃຊ້ໃນປັດຈຸບັນເຫັນ ວ່າມີລາຄາສູງເກີນໄປເຮັດໃຫ້ມີ ຜົນກະທົບຕໍ່ຊີວິດການເປັນຢູ່ຂອງ ປະຊາຊົນ ແລະ ການຜະລິດໃນ ພາກກະສິກຳ ແລະ ອຸດສາຫະກຳ ຂອງຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດຂະໜາດ ນ້ອຍ-ຂະໜາດກາງ ເພື່ອສົ່ງເສີມ ການຜະລິດພາຍໃນ ແລະ ຮັກສາ ບໍ່ໃຫ້ທຸລະກິດ, ໂຮງຈັກໂຮງງານ ຕ່າງໆປິດຕົວລົງ; ລັດຖະບານ ໂຈະການພິຈາລະນາໂຄງການແຮ່ ທາດໃໝ່ທຸກປະເພດ (ແຮ່ໂລຫະ, ແຮ່ອະໂລຫະ ແລະ ແຮ່ຫີນທຸກ ຊະນິດທີ່ບໍ່ແມ່ນຫີນຮັບໃຊ້ໃນການ ກໍ່ສ້າງ), ສຸມໃສ່ຕິດຕາມກວດກາ ແລະ ປະເມີນໂຄງການທີ່ໄດ້ຮັບອະ ນຸຍາດຜ່ານມາ, ໂຄງການມີຄວາມ ຄືບໜ້າຊ້າ, ບໍ່ປະຕິບັດຕາມສັນຍາ, ສົ່ງຜົນກະທົບດ້ານລົບຕໍ່ສິ່ງແວດ ລ້ອມ, ສັງຄົມ ແລະ ທຳມະຊາດ ແມ່ນຕ້ອງນໍາໃຊ້ມາດຕະການຕາມ ກົດໝາຍກຳນົດຢ່າງເດັດຂາດ. ກວດກາຄືນກົນໄກການຈັດເກັບ ລາຍຮັບຈາກໂຄງການພັດທະນາ ດ້ານແຮ່ທາດ ເຂົ້າງົບປະມານແຫ່ງ ລັດ ເນື່ອງຈາກວ່າໃນໄລຍະຜ່ານ ມາໄດ້ມີການອະນຸຍາດໃຫ້ຈັດຕັ້ງ ປະຕິບັດຫລາຍໂຄງການແຕ່ການ ເກັບພັນທະເຂົ້າງົບປະມານຂອງ ລັດ ຈໍານວນໜຶ່ງຍັງບໍ່ທັນປະຕິບັດ ໄດ້ຕາມກົດໝາຍກຳນົດ ແລະ ໃຫ້ ລັດຖະບານ ເພີ່ມທະວີຄວາມເອົາໃຈ ໃສ່ໃນການແກ້ໄຂບັນຫາການປະ ລະການຮຽນ, ຄຸນນະພາບການ ສຶກສາໃຫ້ສາມາດຕອບສະໜອງ ກັບຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການ ຂອງວຽກງານໃນໄລຍະໃໝ່, ຄົ້ນ ຄວ້າການຈັດສັນງົບປະມານໃຫ້ແກ່ ຂົງເຂດການສຶກສາ, ສາທາລະນະ ສຸກ ໃຫ້ສົມຄູ່ກັບຄວາມສໍາຄັນຂອງ ວຽກງານ, ເອົາໃຈໃສ່ການໃຫ້ບໍລິ ການດ້ານສາທາລະນະສຸກ ໃຫ້ແກ່ ພໍ່ແມ່ປະຊາຊົນມີຄຸນນະພາບສູງຂຶ້ນ ຕື່ມ; ເພີ່ມທະວີຄວາມເຂັ້ມງວດ ຕາມກົດໝາຍຕໍ່ການຄຸ້ມຄອງຮ້ານ ບັນເທີງ, ຮ້ານເສີມສວຍທີ່ຕິດພັນ ກັບການເຮັດສັນຍະກໍາ ຊຶ່ງມີຄວາມ ສ່ຽງຕໍ່ສຸຂະພາບ ແລະ ອື່ນໆ. ຂ່າວ: ທະນູທອງ; ພາບ: ອ່າຍຄຳ ປະຊາຊົນທັງທາງກົງ ແລະ ທາງ ອ້ອມ. ໃນນີ້, ອັນພົ້ນເດັ່ນສາມາດ ນໍາໃຊ້ທ່າແຮງຈາກແຫລ່ງນໍ້າທີ່ ມີ ເພື່ອສ້າງແຫລ່ງຜະລິດໄຟຟ້າໄດ້ ເຖິງ 109 ແຫ່ງ, ລວມກໍາລັງຕິດ ຕັ້ງທັງໝົດ 12.235,84 ເມກາ ວັກ(MW). ໃນນັ້ນ, ຊົມໃຊ້ພາຍໃນ 4.600 MW (ຄິດເປັນ 37% ຂອງກໍາລັງຕິດຕັ້ງ). ສົມທຽບໃສ່ປີ 1975, ປະເທດເຮົາມີແຫລ່ງຜະລິດ ໄຟຟ້າທັງໝົດ 4 ແຫ່ງ, ລວມກໍາລັງ ຕິດຕັ້ງ 33 MW ແລະ ສະໜອງ ໄຟຟ້າຊົມໃຊ້ໃນຄົວເຮືອນໄດ້ພຽງ 3%. ໃນປີ 2005, ປະຊາຊົນທີ່ ຕັ້ງຖິ່ນຖານກະແຈກກະຈາຍທົ່ວ ປະເທດສາມາດເຂົ້າເຖິງໄຟຟ້າໄດ້ ຫລາຍກວ່າ 96%. ການພັດທະນາ ແຫລ່ງພະລັງງານດັ່ງກ່າວ, ໄດ້ ສ້າງລາຍຮັບທີ່ສໍາຄັນຕໍ່ການພັດທະ ນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ໃນໄລຍະ ຜ່ານມາ. ສະເພາະປີ 2024, ລາຍ ຮັບຈາກການສົ່ງອອກໄຟຟ້າມີມູນ ຄ່າ 2.655 ຕື້ໂດລາສະຫະລັດ (ເພີ່ມຂຶ້ນ 12% ຈາກປີ 2023); ການລົງທຶນພັດທະນາແຫລ່ງໄຟຟ້າ ຕ່າງໆ ໄດ້ນໍາເອົາຜົນປະໂຫຍດປິ່ນ ອ້ອມມາສູ່ປະເທດເຮົາ ເປັນຕົ້ນການ ພັດທະນາຊັບພະຍາກອນມະນຸດ, ໂຄງລ່າງພື້ນຖານ, ລະບົບສາຍສົ່ງ, ນໍ້າສະອາດ, ໂຮງງານ, ສຸກສາລາ, ຕະຫລາດ, ຄິວລົດ ແລະ ອື່ນໆ ເຊິ່ງ ໄດ້ປະກອບສ່ວນສໍາຄັນຕໍ່ການປ່ຽນ ແປງວິຖີຊີວິດ ແລະ ຍົກລະດັບຊີ ວິດການເປັນຢູ່ຕໍ່ປະຊາຊົນລາວທັງ ພາຍໃນຕົວເມືອງ ແລະ ຊົນນະບົດ. ສປປ ລາວ ໄດ້ຖືກຮັບຮູ້ຢ່າງ ກວ້າງຂວາງໃນພາກພື້ນວ່າເປັນປະ ເທດທີ່ຜະລິດພະລັງງານສະອາດ ແລະ ດຶງດູດການລົງທຶນເຂົ້າໃນ ການພັດທະນາອຸດສາຫະກຳ ແລະ ການບໍລິການ. ໃນນີ້, ອັນພົ້ນເດັ່ນ ແມ່ນການພັດທະນາເຂດເສດຖະກິດ ພິເສດທີ່ມີນັກລົງທຶນມາຕັ້ງໂຮງຈັກໂຮງງານຍ້ອນມີພະລັງງານ ເພື່ອ ເຮັດການຜະລິດສົ່ງອອກເຖິງວ່າພະ ລັງງານເລີ່ມບໍ່ພຽງພໍຍ້ອນຄວາມ ຕ້ອງການຊົມໃຊ້ໄຟຟ້າສູງຂຶ້ນ. ການ ພັດທະນາຂະແໜງພະລັງງານໄຟຟ້າ ໃນໄລຍະຜ່ານມາໄດ້ສ້າງໂອກາດ, ຈຸດແຂງ ແລະ ຂໍ້ໄດ້ປຽບໃຫ້ແກ່ ປະເທດເຮົາໃນການພັດທະນາປະ ເທດຕາມທິດສີຂຽວ ແລະ ຍືນຍົງ, ສາມາດສ້າງເສດຖະກິດປ່ອຍມົນລະ ພຶດຕໍ່າ. ໃນອະນາຄົດ, ປະເທດເຮົາ ຍັງສາມາດບໍລິຫານຈັດການ ແລະ ນໍາໃຊ້ຊັບພະຍາກອນນໍ້າຈາກອ່າງ ເກັບນໍ້າ ແລະ ການປ່ອຍນໍ້າ ເພື່ອ ພັດທະນາກະສິກຳ ແລະ ການທ່ອງ ທ່ຽວແບບຍືນຍົງ; ນໍາໃຊ້ເຂດປ່າໄມ້ ສະຫງວນຍອດນໍ້າເພື່ອສ້າງລາຍຮັບ ຈາກການຄ້າຊັບສິນກາກບອນ. ຄຽງຄູ່ກັບຜົນສໍາເລັດດັ່ງກ່າວ, ການພັດທະນາແຫລ່ງພະລັງງານ ໄຟຟ້າໃນໄລຍະຜ່ານມາກໍ່ສ້າງບັນ ຫາໜັກໜ່ວງໃຫ້ແກ່ປະເທດເຮົາ ເຊັ່ນ ກັນເປັນຕົ້ນການສ້າງໜີ້ມະຫາສານ ຍ້ອນການກູ້ຢືມຈາກຕ່າງປະເທດ ເພື່ອມາພັດທະນາເຂື່ອນ, ສາຍສົ່ງ, ພື້ນຖານໂຄງລ່າງ ເເລະ ລະບົບສະ ໜັບສະໜູນໃຫ້ແກ່ການຜະລິດ, ສົ່ງ ເເລະ ຈຳໜ່າຍໄຟຟ້າ; ສົ່ງຜົນກະທົບ ຕໍ່ສັງຄົມ, ສິ່ງແວດລ້ອມ ແລະ ຊີວະ ນານາພັນເຊັ່ນ: ການທໍາລາຍເນື້ອທີ່ ປ່າ, ທໍາລາຍລະບົບນິເວດວິທະຍາ ເຮັດໃຫ້ສັດປ່າ ແລະ ປາຫລາຍຊະນິດ ມີຄວາມສ່ຽງສູນພັນ, ປະຊາຊົນ ສູນເສຍເນື້ອທີ່ທຳມາຫາກິນ ແລະ ອື່ນໆ. ອີກຢ່າງໜຶ່ງທີ່ສຳຄັນ ເຂື່ອນ ໄຟຟ້າສ່ວນໃຫຍ່ທີ່ຖືກສ້າງຂຶ້ນ ແມ່ນ ຂຶ້ນກັບການຄຸ້ມຄອງຂອງນັກລົງທຶນ ຕ່າງປະເທດ ຕາມສັນຍາທີ່ຕົກລົງ ເປັນໄລຍະຍາວ, ເຮັດໃຫ້ລັດຖະບານ ບໍ່ສາມາດບໍລິຫານຈັດການການສະ ໜອງພະລັງງານພາຍໃນ ແລະ ລາຍ ຮັບເງິນຕາ ໄດ້ດີເທົ່າທີ່ຄວນ. ສຳລັບທິດທາງ, ມາດຕະການ ແກ້ໄຂບັນຫາ ແລະ ພັດທະນາຂະ ແໜງພະລັງງານໄຟຟ້າໃນຕໍ່ໜ້າ, ກະຊວງອຸດສາຫະກຳ ແລະ ການ ຄ້າຈະຄົ້ນຄວ້າ ແລະ ເຈລະຈາສັນ ຍາກັບຜູ້ພັດທະນາທີ່ປະເທດເຮົາ ເສຍປຽບຫລາຍໃນໄລຍະຜ່ານມາ ໂດຍສະເພາະສະເໜີປັບໂຄງສ້າງ ໜີ້, ຍືດໄລຍະຊຳລະໜີ້ ແລະ ຫລຸດ ດອກເບ້ຍ; ສະເໜີປັບປຸງສັນຍາ ເພື່ອໃຫ້ລັດຖະບານສາມາດແບ່ງ ປັນລາຍໄດ້ຈາກການຂາຍໄຟຟ້າ ເພີ່ມຂຶ້ນ; ໃຫ້ບຸລິມະສິດແກ່ການ ສະໜອງພະລັງງານ ເພື່ອການຊົມ ໃຊ້ ແລະ ພັດທະນາອຸດສາຫະກຳ ພາຍໃນປະເທດ; ເພີ່ມສັດສ່ວນການ ສະຫງວນພະລັງງານໃນໂຄງການ ສ້າງໃໝ່ໃຫ້ໄດ້20-30%ໃນລາຄາ ຫລຸດການສົ່ງອອກ ເພື່ອກະຕຸ້ນການ ລົງທຶນພັດທະນາອຸດສາຫະກຳ; ສ້າງ ນິຄົມອຸດສາຫະກຳບໍ່ໄກໂຮງງານ ຜະລິດໄຟຟ້າ ເພື່ອຫລຸດຜ່ອນຕົ້ນທຶນ ການສ້າງສາຍສົ່ງ; ຈຳກັດການສົ່ງ ອອກວັດຖຸດິບ ເພື່ອສົ່ງເສີມການ ພັດທະນາອຸດສາຫະກຳປຸງແຕ່ງ ແຮ່ທາດ ແລະ ກະສິກຳ; ພັດທະນາ ພະລັງງານທາງເລືອກ ເພື່ອຫລຸດ ຜ່ອນການເ ພິ່ງພາພະລັງງານ ນໍ້າຫລາຍເກີນໄປ; ສົ່ງເສີມການ ພັດທະນາພະລັງງານແສງຕາເວັນ ແລະ ພະລັງງານລົມໃຫ້ຫລາຍ ຂຶ້ນໂດຍນໍາໃຊ້ພື້ນທີ່ເປົ່າຫວ່າງທີ່ມີ ທ່າແຮງດ້ານແດດ ແລະ ລົມເຊັ່ນ: ເຂດໜ້າອ່າງເກັບນໍ້າ, ເຂດພູ-ມີ ລົມ; ສ້າງນະໂຍບາຍພິເສດສົ່ງເສີມ ການລົງທຶນ ແລະ ພັດທະນາລະບົບ ເກັບໄຟຈາກໄຟຟ້າແສງຕາເວັນ ແລະ ລົມ; ສົ່ງເສີມການພັດທະ ນາພະລັງງານຊີວະພາບຈາກພຶດ ຕ່າງໆເຊັ່ນ: ນໍ້າມັນຈາກປາມ, ໝາກ ເຍົາ, ໝາກນໍ້າມັນ, ອ້ອຍ ແລະ ສິ່ງເສດເຫລືອຈາກພືດ ແລະ ສັດ; ດຶງດູດ ແລະ ຄັດເລືອກນັກລົງທຶນ ທີ່ດີ ເພື່ອຮ່ວມມືກັບລັດຖະບານ ພັດທະນາໂຄງການພະລັງງານ; ສົ່ງເສີມການຮ່ວມລົງທຶນໂຄງການ ພັດທະນາພະລັງງານໂດຍລັດວິ ສາຫະກິດ ຫລື ເອກະຊົນພາຍໃນ ຖືຮຸ້ນຢ່າງໜ້ອຍ 30%; ສ້າງນະ ໂຍບາຍພິເສດ ເພື່ອສົ່ງເສີມການ ລົງທຶນຜະລິດພະລັງງານສະໜອງ ໃຫ້ອຸດສາຫະກຳພາຍໃນ ໂດຍສະ ເພາະອຸດສາຫະກຳປຸງແຕ່ງແບບ ເປັນລະບົບຕ່ອງໂສ້ການຜະລິດ; ອໍາ ນວຍຄວາມສະດວກ, ຊຸກຍູ້ ແລະ ຊ່ວຍເຫລືອເພື່ອເລັ່ງພັດທະນາໂຄງ ການພະລັງງານທີ່ໄດ້ສຶກສາ ຫລືສໍາ ປະທານແລ້ວ; ຫລຸດຜ່ອນຂັ້ນຕອນ, ຄວາມຫຍຸ້ງຍາກ ແລະ ສ້າງເງື່ອນ ໄຂທີ່ອໍານວຍໃຫ້ບັນດາໂຄງການທີ່ ລັດຖະບານໄດ້ອະນຸມັດໃຫ້ດໍາເນີນ ໄປຕາມແຜນການ ຫລື ໄວຂຶ້ນ ແລະ ປຶກສາຫາລືເພື່ອຊ່ວຍເຫລືອໃຫ້ບັນ ດາໂຄງການທີ່ມີທ່າແຮງສາມາດ ເຂົ້າເຖິງເເຫລ່ງທຶນຈາກພາຍໃນ ຫລື ຕ່າງປະເທດ ເພື່ອພັດທະນາພະລັງ ງານສະໜອງພາຍໃນ. ຂ່າວ: ທະນູທອງ; ພາບ: ເກດສະໜາ ການພົບປະກັບປະຊາຊົນໃນ ຄັ້ງນີ້, ໄດ້ນຳສະເໜີບັນຫາກ່ຽວກັບ ການຄ້ຳປະກັນ ເພື່ອປ່ອຍຕົວພາງ ຕາມເງື່ອນໄຂ ແລະ ແຕ່ລະກໍລະນີທີ່ ກໍານົດໄວ້ໃນກົດໝາຍ, ການຈັດຕັ້ງ ປະຕິບັດໂທດ, ການຄິດໄລ່ໂທດທາງ ອາຍາ ແມ່ນພາກສ່ວນໃດປະຕິບັດ ຕົວຈິງ. ນອກນີ້, ຍັງມີການຍົກ ເຫດຍົກຜົນ ແລະ ຊີ້ແຈງໃນກໍລະນີ ມີການກັກຂັງເກີນໃຫ້ພໍ່ແມ່ ແລະ ຍາດຕິພີ່ນ້ອງຜູ້ຖືກຫາຊາບເຖິງວິທີ ແກ້ໄຂ ແລະ ເຂົ້າໃຈບັນຫາດັ່ງກ່າວ, ພ້ອມທັງຖອດຖອນບົດຮຽນ, ຟັງຄໍາ ຄິດເຫັນຈາກເຈົ້າຂອງຄໍາຮ້ອງ ແລະ ຜູ້ເຂົ້າຮ່ວມ ເຊິ່ງໄດ້ມີການແລກປ່ຽນ ຄໍາເຫັນຢ່າງກົງໄປກົງມາ ໂດຍອີງ ໃສ່ກົດໝາຍ ແລະ ລະບຽບການທີ່ ກ່ຽວຂ້ອງ. ທ່ານ ບົວລີ ເພັດມີໄຊ ໄດ້ໃຫ້ ຮູ້ວ່າ: ການແຈ້ງຕອບ ແລະ ການ ພົບປະກັບປະຊາຊົນແມ່ນການ ເຄື່ອນໄຫວປະຕິບັດໜ້າທີ່ວຽກງານ ໃນລະບົບອົງການໄອຍະການປະ ຊາຊົນ ເພື່ອອໍານວຍຄວາມສະດວກ ແກ່ສັງຄົມຢ່າງໂປ່ງໃສ, ຍຸຕິທໍາ ແລະ ຮັບໃຊ້ປະຊາຊົນຢ່າງແທ້ຈິງ, ເຮັດໃຫ້ຜູ້ທີ່ມາພົວພັນວຽກງານ ກ່ຽວກັບຄະດີ ແລະ ຄໍາຮ້ອງເຂົ້າໃຈ ເຖິງຂັ້ນຕອນ ແລະ ກໍານົດເວລາ ການແກ້ໄຂຄະດີຂອງອົງການໄອ ຍະການປະຊາຊົນ ແລະ ເປັນການ ເພີ່ມທະວີຄວາມເຂັ້ມງວດໃຫ້ແກ່ ພະນັກງານໄອຍະການປະຊາຊົນ ໃຫ້ປະຕິບັດໜ້າທີ່ຕາມກົດໝາຍ ແລະ ໃນຕໍ່ໜ້ານີ້, ພໍ່ແມ່ປະຊາຊົນ, ອົງການຈັດຕັ້ງລັດ, ສັງຄົມ, ນິຕິ ບຸກຄົນໃນທົ່ວສັງຄົມທີ່ມີຄວາມ ສົນໃຈໂດຍສະເພາະແມ່ນຂັ້ນຕອນ ການພິຈາລະນາແກ້ໄຂຄະດີ, ຄໍາ ຮ້ອງ ແລະ ບັນຫາອື່ນໆ ທີ່ກ່ຽວ ຂ້ອງກັບອົງການໄອຍະການປະຊາ ຊົນແມ່ນສາມາດຍື່ນຄໍາຮ້ອງ, ຄໍາ ສະເໜີຕໍ່ຫົວໜ້າອົງການໄອຍະການ ປະຊາຊົນສູງສຸດ ເພື່ອພົບປະ, ຄົ້ນ ຄວ້າພິຈາລະນາບັນຫາຕ່າງໆຕາມ ກົດໝາຍ ແລະ ລະບຽບການທີ່ກໍາ ນົດໄວ້. ຂ່າວ-ພາບ: ອອປສ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3MTYxMQ==