glu ,0tspkp,tsklk,a d7u mq j ;x;'-q oma '-kf rkp.8h dkooerk0v'ra d ໂດຍ: ລູກສາວຫລ້າູ ກ້ າ xtgmf]k; 6 10/04/2025 glf4tdy f{la '7q , -u ;y f{;a fmtotme u y a x6j gpu pj kgpu s]n x6j la '0tlk pj kla '0tlu w;|5j ,]k;lh k'la o zt]y f8tra o mPosv,vvd9e|j kpl6j la '7q ,]k; * ປູ່ເຍີ ຍ່າເຍີ ຄົນສະໄໝກ່ອນ ເອີ້ນວ່າ ປູ່ສັງຂະສາ ຍ່າສັງຂະສີ ຫລື ເທວະດາຫລວງ ຊຶ່ງເຈົ້າຟ້າງຸ່ມ ມະຫາຣາຊ ໄດ້ປະດິດສະຖານແຕ່ງ ຕັ້ງຂຶ້ນ ໃນປີ ຈສ 715 ຂຶ້ນເປັນພະ ເສື້ອເມືອງ. ຕາມໜັງສືພົງສາວະດານ ເມືອງແຖງ ຫລື ເມືອງໄລ່ ຫລື ໄລ່ ເຈົ້າຂອງ ສົມເດັດມະຫາອຸປະຣາຊ ອຸ່ນແກ້ວ ຊົງແຕ່ງໄວ້ເມື່ອຄັ້ງສະ ເດັດເປັນແມ່ທັບ ເມື່ອຕີເມືອງແຖງ ແລະ ເມືອງໄລ່ໄດ້ໃນປີຈ.ສ1197. ຕຳນານຂອງປູ່ເຍີຍ່າເຍີ ນັ້ນໄດ້ມີ ການບອກເລົ່າປາກຕໍ່ປາກກັນມາ ຫລາຍເຊັ່ນຄົນໂດຍສະເພາະ ແມ່ນ ຄົນທີ່ດຳລົງຊີວິດຢູ່ຫລວງພະບາງ ຈະຮູ້ຈັກຕຳນານຂອງປູ່ເຍີຍ່າເຍີດີ. ຕາມຕຳນານເລົ່າຂານກັນວ່າ: ແຕ່ກີ້ແຕ່ກ່ອນຢູ່ເມືອງແຖນ ມີເຄືອ * ປັດຈຸບັນໄວໜຸ່ມລາວ ມີແນວ ຄິດສ້າງສັນ ໃນການເຮັດຜະລິດ ຕະພັນລາວຫລາຍຂຶ້ນ ເນື່ອງຈາກ ວ່າຜະລິດຕະພັນທີ່ເປັນຂອງຄົນ ລາວຍັງບໍ່ຫລາຍເທົ່າທີ່ຄວນ. ສະ ນັ້ນ, ໄວໜຸ່ມຍຸກໃໝ່ທີ່ມີຄວາມຮູ້, ຄວາມສາມາດ ຈຶ່ງຫັນມາເຮັດສິນ ຄ້າຕ່າງໆຫລາຍຂຶ້ນ ເພື່ອຫລຸດຜ່ອນ ສິນຄ້ານໍາເຂົ້າຈາກຕ່າງປະເທດ ເປັນ ຕົ້ນແມ່ນຜະລິດຕະພັນທຽນຫອມ ຈາກຍີ່ຫໍ້ຍັງຫອມ (Younghorm) ທີ່ກໍາລັງໄດ້ຮັບຄວາມນິຍົມໃນສັງ ຄົມລາວ. ທ້າວ ເກດສັກດາ ດາລາວັນ ອາຍຸ 23 ປີໃຫ້ຮູ້ວ່າ: ຈຸດເລີ່ມຕົ້ນ ໃນການເຮັດທຽນຫອມ ຍ້ອນເມື່ອ ກ່ອນຕົນເອງເຄີຍໄປຮຽນຢູ່ປະເທດ ແຄນາດາ ແລ້ວໄດ້ເຫັນທຽນຫອມ ເວລາໄປເຮືອນໝູ່ ຫລື ສະຖານ ທີ່ຕ່າງໆ ໃນເທສະການທີ່ສຳຄັນ ໂດຍສະເພາະໄລຍະຄຣິສມາສ ເຊິ່ງ ມັນເຮັດໃຫ້ມີອາກາດທີ່ດີ ແລະ ສົດ ຊື່ນ ພ້ອມກັບມີກິ່ນທີ່ຫອມ ມີຄວາມ ອົບອຸ່ນ. ຕັ້ງແຕ່ນັ້ນມາ ກໍຫລົງຮັກ ແລະ ຫລົງໄຫລໄປກັບທຽນຫອມ, ເມື່ອກັບມາລາວ ກໍຮູ້ສຶກຢາກຈະມີ ທຸລະກິດເປັນ ຂອງຕົນເອງ. ຈາກ ນັ້ນ ກໍໄດ້ສຶກສາຮຽນຮູ້ເລີ່ມລົງ ມືເຮັດຜະລິດຕະພັນທຽນຫອມ ໃນປີ 2020 ເຊິ່ງປັດຈຸບັນກໍເຂົ້າ ເປັນປີທີ 4 ແລ້ວ ໂດຍໃສ່ຊື່ວ່າ Younghorm ເຊິ່ງສາເຫດທີ່ໃສ່ຊື່ ນີ້ຍ້ອນເປັນຄົນທີ່ມັກຟັງເພງແນວ ຮິບຮັອບ ເຊິ່ງແນວເພງນີ້ມັນຈະ ມີຄຳວ່າ Young ຂຶ້ນຊື່ນຳໜ້າ ຈຶ່ງເອົາຄຳນີ້ມາເຕີມເຕັມໃສ່ຊື່ຍີ່ຫໍ້ ຜະລິດຕະພັນ, ຖ້າແປເປັນພາສາ ອັງກິດກໍຄື ຍັງໜຸ່ມ ຫລື ໄວໜຸ່ມ ໂດຍຈຸດເດັ່ນທຽນຫອມແມ່ນທຽນ ໄຂ 100 ເປີເຊັນ ບໍ່ໄດ້ປະສົມສິ່ງ ທີ່ບໍ່ດີຕໍ່ສຸຂະພາບ, ອໍແກນິກ 100 ເປີເຊັນ ຜະລິດຈາກ Soy Wax (ໄຂຖົ່ວເຫລືອງ) ມີກິ່ນເອກະລັກ ບໍ່ ໄດ້ໃຊ້ກິ່ນດຽວ, ມີຄວາມທັນສະໄໝ ຖືກໃຈລູກຄ້າທັງພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ. ສໍາລັບຕະຫລາດຈໍາ ໜ່າຍສ່ວນຫລາຍແມ່ນໄປອອກ ບູດຕາມງານຕ່າງໆ ເປັນຕົ້ນ ແມ່ນ ງານຄຣິສມາສ ເພາະໄລຍະນັ້ນ ແມ່ນມີງານຫລາຍ, ນອກຈາກນີ້ ກໍ ໄດ້ຝາກຂາຍຕາມຮ້ານຄາເຟ, ບ້ານ ເຂົ້າຫອມ Ban Khao Hom ແລະ ບາງໂຮງແຮມທີ່ສັ່ງ. ພ້ອມກັນນີ້ ຍັງມີລູກຄ້າທັງພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງ ປະເທດ, ປົກກະຕິແມ່ນເປັນໄວໜຸ່ມ ຫລື ໄວກາງຄົນ ຈະນິຍົມໃຊ້. ທ້າວ ເກດສັກດາ ເວົ້າຕື່ມວ່າ: ຜະລິດຕະພັນທຽມຫອມ ເປັນທຸລະ ກິດທີ່ຕົນເອງສ້າງຂຶ້ນມາ ເປັນຜະ ລິດຕະພັນທີ່ຫລາຍຄົນຍອມຮັບ ແລະ ນຳໃຊ້ເຂົ້າໃນຊີວິດປະຈຳ ວັນ ສ້າງທັງປະໂຫຍດໃຫ້ແກ່ຜູ້ຊົມ ໃຊ້ ແລະ ລວມທັງເຈົ້າຂອງເອງ, ເຮັດໃຫ້ຊີວິດການເປັນຢູ່ມີການ ປ່ຽນແປງດີຂຶ້ນ, ທີ່ສຳຄັນໄດ້ຮູ້ຈັກ ໂລກພາຍນອກເພີ່ມຂຶ້ນ ອະນາຄົດ ຢາກພັດທະນາເຮັດຜະລິດຕະພັນ ຍີ່ຫໍ່ໄມ້ກ້ານຫອມທີ່ບໍ່ໄດ້ໃຊ້ໄຟ ເຊິ່ງປັດຈຸບັນແມ່ນກຳລັງຢູ່ໃນຂັ້ນ ຕອນການທົດລອງ ແລະ ອີກຢ່າງ ໜຶ່ງຢາກສົ່ງເສີມຄົນລາວຫັນມາ ນິຍົມຊົມໃຊ້ຜະລິດຕະພັນລາວໃຫ້ ໄດ້ຫລາຍຂຶ້ນກວ່າເກົ່າ ເພື່ອເປັນ ການສະໜັບສະໜູນຜະລິດຕະພັນ ລາວ ແລະ ຢາກໃຫ້ລອງເປີດໃຈກັບ ຍັງຫອມສິນຄ້າລາວທີ່ເຮັດດ້ວຍ ຕົນເອງ. ເຂົາກາດໃຫຍ່ເຄືອໜຶ່ງ ເຮັດໃຫ້ແສງ ສະຫວ່າງຈາກຕາເວັນບໍ່ສາມາດ ສາດສ່ອງໃຫ້ຄວາມອົບອຸ່ນສູ່ພື້ນ ດິນໄດ້ຄົນດຳລົງຊີວິດຢູ່ໃນຄວາມ ມຶດ ແລະ ໜາວເຢັນ. ມື້ໜຶ່ງພະຍາ ເມືອງຂຸນບູລົມ ໄດ້ເອີ້ນເສນາອາ ມາດມາປະຊຸມເພື່ອຫາລືວ່າຈະເຮັດ ວິທີໃດເພື່ອຈະຕັດເຄືອເຂົາກາດຍັກ ນີ້ໄດ້, ແຕ່ກໍ່ບໍ່ມີໃຜອາສາໄປຕັດ, ຕໍ່ມາໄດ້ມີສອງຜົວເມຍເຖົ້າມາລາຍ ງານຕໍ່ພະຍາຂຸນບູລູວ່າ ພວກຂ້າພະ ເຈົ້າຊື່ປູ່ເຍີຍ່າເຍີ ມີຄວາມຍິນດີຂານ ອາສາຕັດເຄືອເຂົາກາດນັ້ນ, ພະຍາ ຂຸນບູລົມສະແດງຄວາມຊົມເຊີຍ ຕໍ່ສອງຜົວເມຍເຖົ້າທີ່ຍອມເສຍ ສະລະເພື່ອບ້ານເມືອງ ແລະ ກ່ອນ ຈະອອກເດີນທາງປູ່ເຍີຍ່າເຍີ ໄດ້ຂໍ ຢ່າງໜຶ່ງວ່າ: ຖ້າຫາກຕາຍໄປໄດ້ ຂໍໃຫ້ປະຊາຊົນຂອງທຸກຄົນຢ່າລືມ ຊື່ຂອງຕົນ, ພະຍາຂຸນບູລູ ກໍ່ຮັບ ເສົ້າເສຍດາຍຍິ່ງ ເຄືອເຂົາກາດໄດ້ ລົ້ມທັບສອງຜູ້ເຖົ້າຕາຍທັນທີ່, ໃນ ທີ່ສຸດແສງສະຫວ່າງກໍ່ກັບມາສູ່ຜືນ ແຜ່ນດິນອີກຄັ້ງໜຶ່ງນຳເອົາຄວາມ ອົບອຸ່ນມາສູ່ມ່ວນມະນຸດ ພຶກສາ ແລະ ສັດສາສີ່ງທັງຫລາຍ, ການ ດຳລົງຊີວິດເລີ່ມກັບສູ່ຄວາມເປັນ ປົກກະຕິອີກຄັ້ງໜຶ່ງ. ພະຍາຂຸນບູລູພ້ອມດ້ວຍຂ້າທາດ ບໍລິວານທັງຫລາຍ ໄດ້ເຮັດພິທີສົ່ງ ສະການປູ່ເຍີຍ່າເຍີຢ່າງສົມກຽດນັບ ແຕ່ນັ້ນເປັນຕົ້ນມາ ເພື່ອເປັນການ ລະນຶກເຖິງຄຸນງາມຄວາມດີຂອງ ປູ່ເຍີຍ່າເຍີ. ຄົນລາວຈຶ່ງຕື່ມຄຳລົງ ທ້າຍວ່າເຍີໆ ໃນຄຳເວົ້າຂອງຕົນສະ ເໜີເຊັ່ນ: ໄປເຍີ, ເມື່ອເຍີ, ມາເຍີ ພ້ອມນັ້ນຍັງໄດ້ເຮັດໜ້າກາກ ຫລື ຮູບສັນຍະລັກຂອງທັງສອງໄວ້ ເພື່ອ ເປັນການສັກກະລະນັບຖືສືບຕໍ່ກັນ ມາຈົນເຖິງທຸກມື້ນີ້. ທ່ານຜູ້ນີ້ເປັນຜູ້ ຮັກສາເທວະດາຟ້າຫລວງ ໃນໂອ ກາດສົງການປີໃໝ່ລາວ ເພິ່ນຈະ ເອີ້ນເອົາສັນຍະລັກຂອງປູ່ເຍີຍ່າເຍີ ປະເພນີໃນໄລຍະບຸນປີໃໝ່ໂດຍສະ ເພາະໃນການແຫ່ຫວໍຫົດສົງພະບາງ ເຊິ່ງປູ່ເຍີຍ່າເຍີຈະອອກມາຟ້ອນ ເພື່ອ ຄວາມສົມບູນພູນສຸກຂອງປະຊາ ຊົນ. ສິງແກ້ວສີງຄຳ (ໂຕເທບສິງ ຂະນັດ) ລູກລ້ຽງທີ່ປູ່ເຍີຍ່າເຍີນຳ ເອົາມາຈາກປ່າຫິມະພານບາງຕຳ ນານບອກວ່າປູ່ເຍີຍ່າເຍີນຳເອົາສິງ ແກ້ວສິງຄຳມາຈາກຕາດກວາງຊີ . ສຳລັບກິດຈະກຳແຫ່ປູ່ເຍີ ຍ່າເຍີ ທີ່ໄດ້ຈັດຂຶ້ນໃນປັດຈຸບັນ ລ້ວນແລ້ວ ແຕ່ເປັນປະເພນີທີ່ສຳຄັນຂອງຊາດ ກ່ອນຈະນໍາເອົາປູ່ເຍີ ຍ່າເຍີ ອອກໄປ ເຄື່ອນໄຫວຈະຕ້ອງໄດ້ເຮັດພິທີທາງ ສາສະໜາຕາມຮີດຄອງປະເພນີ ກ່ອນ ເຊິ່ງກິດຈະກຳທີ່ ປູ່ເຍີ ຍ່າເຍີ ໄດ້ເຄື່ອນໄຫວໃນໄລຍະບຸນປີໃໝ່ ລາວປະກອບມີ ການເອົານ້ຳທ່ຽງ ເຊິ່ງຈັດຂຶ້ນໃນມື້ສັງຂານລ່ວງປູ່ເຍີ ຍ່າເຍີ ຈະຕ້ອງໄດ້ອອກໄປຕັກເອົາ ນ້ຳທ່ຽງ ຫລື ນ້ຳສັກສິດ ສະອາດ ບໍລິສຸດ ເພື່ອເອົາໄວ້ຫົດສົງອົງພະ ບາງ ໃນມື້ອັງເຊີນອົງພະບາງລົງ ແລະ ສິງແກ້ວສິງຄຳ ອອກຈາກຫີບ ທີ່ຮັກສາ ເພື່ອຮ່ວມພີທີຕ່າງໆທຸກປີ. ກ່ອນຈະສະຫລອງປີໃໝ່ໄດ້ເອົາຮູບ ສັນຍະລັກຂອງປູ່ເຍີຍ່າເຍີທີ່ຮັກສາ ໄວ້ທີ່ຫໍເທວະດາຟ້າຫລວງໃນບໍລິ ເວນອາຮາມເພື່ອກາບໄວ້ແລະຖວາຍ ເຄື່ອງທານ. ປູ່ເຍີຍ່າເຍີຈະເຂົ້າຮ່ວມ ພີທີທຸກໆປີທີ່ຈັດຂຶ້ນຕາມຮີດຄອງ ປາກ, ຈາກນັ້ນທັງສອງກໍ່ມຸ່ງໜ້າໄປ ທີ່ໜອງຕູ້ທັນທີ່ພ້ອມດ້ວຍຂວນ ໃຫຍ່, ທັງສອງໄດ້ໃຊ້ເວລາຕັດທັງ ກາງເວັນ ແລະ ກາງຄືນ ເປັນເວລາ 3 ເດືອນ 3 ວັນ ຈຶ່ງສາມາດຕັດເຄືອ ເຂົາກາດນັ້ນລົງໄດ້, ແຕ່ຄວາມໂສກ ມາຫົດສົງຢູ່ວັດໃໝ່ສຸວັນນະພູມມາ ລາມ, ພ້ອມທັງໄດ້ປະກອບສ່ວນຂະ ບວນແຫ່ຫວໍ ແລະ ອື່ນໆ. ພິທີແຫ່ປູ່ເຍີຍ່າເຍີ ແລະ ສິງແກ້ວ ສິງຄຳ ໄປຕັກນ້ຳຢູ່ແຄມນ້ຳຄານ ເພື່ອໄປຫົດສົງພະບາງນ້ຳທີ່ເອົາມາ ຈາກນ້ຳຄານທີ່ບັນຈຸໄວ້ຢູ່ໃນໄຫດິນ ເຊິ່ງຈະໃຫ້ເຍົາວະຊົນແບກໄປເພື່ອ ໄປຫົດສົງພະບາງ. ປູ່ເຍີຍ່າຈະລົງ ໄປຕັກນ້ຳຄານເພື່ອຫົດສົງພະບາງ ພ້ອມຂະບວນແຫ່, ໃນພີທີນີ້ ຈະເອົາ ນ້ຳໃສ່ໄຫໃຫ້ເຍົາວະຊົນແບກ ໄດ້ ເຮັດພິທີຢູ່ແຄມນ້ຳຄານ ນຳເອົາ ດອກໄມ້ ທູບທຽນບູຊາເວົ້າສູດຄຳ ຂວັນເປັນປະຈຳທຸກປີ. ພິທີຈະເຮັດ ໃນຕອນແລງກ່ອນມື້ຈະມີການແຫ່ ຫວໍ ຫລື ນາງສັງຂານ ເຂົ້າພີທີສູ່ ຂວັນແຕ່ງອາຫານບອກກ່າວຄອບ ໃຫ້ປູ່ເຍີຍ່າເຍີ, ສິງແກ້ວສິງຄຳ ຕຽມພິທີ່ລົງມາຈາກກຸຕິ ຝຶກຊ້ອມ ທ່າເຕັ້ນຕາມຈັງຫວະກອງແລ້ວ ໄປນົບໄຫວ້ທາດເຂັດທາດຄຳທີ່ຢູ່ ດ້ານໜ້າສິມ ກ່ອນຈະແຫ່ໄປວັດ ຊຽງທອງເຮັດພິທີໄຫວ້ຈູດທູບ ທຽນບູຊາທີ່ຄຳແພງວັດສຸວັນນະ ພູມມາລາມເຄິ່ງທາງເຂົ້າວັດຊຽງ ທອງ ແລະ ບໍລິເວນດ້ານຂ້າງຂອງ ວັດຊຽງທອງ. ພາບປະກອບ ພາບປະກອບ ພາບປະກອບ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3MTYxMQ==