xtgmf]k; 3 12/12/2024 0j k; c]t gsfdko dh k;l6 j ]t[q [75 h ,7v'dkog'y ocsj ']a f gxa oma oltw\mu j ,u 7;k,g0A ,c0'F 3xj '.l gxa ofu 9y 8vo c]t p5 8y me lb dlk[k'7ela [ mu j ,a d0Po[= j 4n d ຮິບໂຮມໂດຍ: ພະກາິ ບ ໂດຍ: ຄ້ອງໃໝ່້ ອ່ IPogdaj ' gla 'wfh Ia [.-h .sh gxa o ໂດຍ: ຢ່າາົ່ຕົ່ງ່ງ ll- s];'rt[k' pq dzq o'kodko9a f8A ' xt8y [a fczora fmtokglf4tdy f{la '7q ,0v'c0;' * ໃນພາສາລາວເຮົາໄດ້ມີການ ແບ່ງພະຍັນຊະນະອອກເປັນປະ ເພດ ສູງ-ກາງ-ຕໍ່າ ເຊິ່ງຫລັກໄວ ຍາກອນໄດ້ກໍານົດເອົາໄວ້, ທີ່ວ່າ ສູງ-ກາງ ແລະ ຕໍ່າ ໝາຍເອົາພື້ນ ສຽງທີ່ເຮົາອ່ານອອກສຽງນັ້ນລະ ເປັນພື້ນຖານ ຕາມຈຸດພິເສດຂອງ ສະລິລະສຽງ. ໃນນັ້ນ ປະເພດຄໍາ ສັບທີ່ມີປະກອບສ້າງຈາກອັກສອນ ສູງ ແລະ ຕໍ່າຈໍານວນໜຶ່ງ, ໂດຍ ສະເພາະກຸ່ມທີ່ມີສະຫລະ ແລະ ຕົວ ສະກົດດຽວກັນ, ການອອກສຽງ ຂອງບາງທ້ອງຖິ່ນບໍ່ສາມາດຈໍາ ແນກອອກໄດ້ວ່າເວລາຂຽນແມ່ນ ຂຽນແນວໃດ ຖ້າຖືເບົາຫລັກການ ເວົ້າ-ຂຽນ ກໍ່ຄືໄວຍາກອນ. ບົດນີ້ ຈຶ່ງນໍາເອົາມາທົບທວນນໍາກັນບາງ ຄໍາສັບຄືດັ່ງນີ້ : ໝຸກ : ຂະໝຸກຂະໝຸ້ຍ... ມຸກ: ໄຂ່ມຸກ, ມຸກເຮືອນ, ສິ້ມຸກ... * ທ່ານ ວົງສະຫວັນ ເທບພະ ຈັນ ປະທານຄະນະສະມາຊິກສະ ພາແຫ່ງຊາດ ເຂດເລືອກຕັ້ງທີ 6 ແຂວງຫລວງພະບາງ ໃຫ້ສຳພາດ ໃນໂອກາດເຂົ້າຮ່ວມກອງປະຊຸມ ສະໄໝສາມັນ ເທື່ອທີ 8 ຂອງສະພາ ແຫ່ງຊາດ ຊຸດທີ 9 ວ່າ: ການຈັດ ຕັັ້ງປະຕິບັດ ແຜນພັດທະນາເສດຖະ ກິດ-ສັງຄົມ ປີ 2024 ແມ່ນໄດ້ ດໍາເນີນໃນສະພາບການທີ່ພາກພື້ນ ແລະ ສາກົນມີຄວາມຂັດແຍ່ງກັນ ທາງດ້ານການເມືອງ ແລະ ເສດຖະ ກິດຂອງບັນດາປະເທດມະຫາອໍາ ນາດ ເຮັດໃຫ້ປະເທດເຮົາ ກໍ່ຄື ແຂວງຫລວງພະບາງ ໄດ້ຮັບຜົນກະ ທົບຢ່າງໜັກໜ່ວງຕໍ່ການພັດທະນາ ເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ເປັນຕົ້ນດ້ານ ງົບປະມານ-ການເງິນ, ອັດຕາເງິນ ເຟີ້ທີ່ສູງຂຶ້ນ, ລາຄາແກັສ, ນ້ຳມັນ ເຊື້ອໄຟ, ສິນຄ້າອຸປະໂພກ-ບໍລິໂພກ ເພີ່ມສູງຂຶ້ນຫລາຍ ເຊິ່ງໄດ້ສົ່ງຜົນ ກະທົບຕໍ່ການດໍາເນີນທຸລະກິດ ແລະ ຊີວິດການເປັນຢູ່ຂອງປະຊາຊົນ. ເຖິງຈະຜະເຊີນໜ້າກັບຄວາມຫຍຸ້ງ ຍາກແລະສິ່ງທ້າທາຍຫລາຍຢ່າງກໍ່ ຕາມອົງການປົກຄອງແຂວງ ກໍ່ໄດ້ ເອົາໃຈໃສ່ຊີ້ນໍາ-ນໍາພາ ຢ່າງໃກ້ຊິດ, ບັນດາຂະແໜງການ, ເມືອງ, ນະ ຄອນ ແລະ ປະຊາຊົນ ໄດ້ພ້ອມກັນ ສຸມໃສ່ຈັດຕັັ້ງປະຕິບັດບັນດາຄາດ ໝາຍ ແລະ ວຽກງານຈຸດສຸມພັດທະ ນາ ທີ່ໄດ້ຜ່ານມະຕິຮັບຮອງຈາກສະ ພາປະຊາຊົນແຂວງ ສະບັບເລກທີ 02/ສພຂ, ລົງວັນທີ 09 ກຸມພາ 2023 ຢ່າງຕັັ້ງໜ້າ. ຜ່ານການຈັດຕັັ້ງປະຕິບັດວຽກ ງານໃນໄລຍະ 06 ເດືອນ ຕົ້ນປີ 2024 ຜ່ານມາ ສາມາດຍາດໄດ້ຜົນ ສໍາເລັດຫລາຍດ້ານ. ໃນນັ້ນ, ການ ຈັດຕັັ້ງປະຕິບັດວຽກງານໄລຍະ 6 * ຄົນຮຸ່ນອາຍຸທີ່ຜ່ານລະບົບ ສາມັນສຶກສາທີ່ມີຊັ້ນ ອຸດົມ (ຕໍ່ມາ ປ່ຽນເປັນມັດທະຍົມສຶກສາຕອນ ປາຍຮອດປັດຈຸບັນ) ຄິດວ່າຍັງພໍ ຈື່ໄດ້ຄໍາຂວັນດັ່ງຫົວຂໍ້ບົດ, ພາກັນ ຂຽນໂຕງາມໆໃສ່ຝາຫ້ອງຮຽນ ຫລື ຂຽນດ້ວຍແປງໂຊຈຸ່ມນໍ້າມຶກ ຂຽນດ້ວຍສິລະປະທີ່ແຕກຕ່າງກັນ ໃສ່ເຈ້ຍ ຕິດນໍາຫ້ອງຕ່າງໆ. ນອກ ນັ້ນ, ກໍ່ອາຈານສອນກໍ່ມັກຍົກຂຶ້ນ ເພື່ອຈູງແຂນລູກສິດໃຫ້ໄປຕາມ ຊື່ປານງູລອຍນໍ້າ, ຕໍ່ມາຊໍານານຂຶ້ນ ແລະ ອື່ນໆ ພໍໄດ້ມີເຮືອນຢູ່. ສະພາບ ສັງຄົມ ແລະ ການພັດທະນາປ່ຽນ ແປງໄປ, ໃນຍຸກເຊື່ອມໂຍງ, ມັນ ຮຽກຮ້ອງໃຫ້ເຮົາຕ້ອງເງີຍໜ້າ ເບິ່ງການພັດທະນາຂອງຜູ້ອື່ນ, ຮັບ ເອົາສິ່ງຍອດຍິ່ງມາໝູນໃຊ້ໃນສັງ ຄົມເຮົາ. ວິຊາເປັດ ຈະຍັງຕ້ອງໃຊ້ ຫລື ບໍ່ ຫລື ຕ້ອງເຮັດແຕ່ສະເພາະ ດ້ານ (ດຽວ) ກໍ່ແມ່ນວິທີຄິດວິທີ ເລືອກ ເພື່ອອາຊີບມີການພັດທະນາ ທີ່ດີ ຕາມຍຸກສະໄໝ. ບາງທັດສະນະກໍ່ວ່າ ຍັງມີບາງ ອາຊີບ ກໍ່ຍັງຕ້ອງໃຊ້ວິຊາເປັດ ແຕ່ ເຮັດແບບໃໝ່ ເປັນຕົ້ນ ອາຊີບນັກ ຂ່າວ ກໍ່ຄືສື່ມວນຊົນ ໃນຂະນະຄົນ ນັບມື້ບໍ່ຫລາຍ, ສາຍອາຊີບນີ້ຂອງ ປະເທດເພື່ອນມິດດ້ານເໜືອ ເພິ່ນກໍ່ ວ່າ ນັກຂ່າວຜູ້ໜຶ່ງຕ້ອງຮູ້ເຮັດວຽກ ຢ່າງໜ້ອຍ 3 ວຽກ, ແຕ່ຕ້ອງເກັ່ງ ອັນໃດອັນໜຶ່ງ. ບ້ານເຮົາກໍ່ເວົ້າວ່າ ຜູ້ໜຶ່ງຕ້ອງຮູ້ຈັກເຮັດຫລາຍວຽກ. ຫລາຍມື້ກ່ອນ ເຫັນທັດສະນະ ຜ່ານສື່ອອນລາຍ ກ່ຽວກັບການ ຮຽນ ເພື່ອສ້າງອາຊີບ, ໂດຍຍົກ ພຶດຕິກໍາຕົວຈິງມາແລກປ່ຽນ ໃນ ລັກສະນະກໍລະນີການຮຽນຫລາຍ ວິຊາຂອງຄົນຜູ້ໜຶ່ງໆ ເຊັ່ນ ຈົບຊັ້ນ ສູງກໍ່ສ້າງ, ໄປຕໍ່ປະລິນຍາຕີພັດ ເປັນວິຊາວິທະຍາສາດການແພດ, ຕໍ່ໂທການທູດສາກົນ...ຕົວຢ່າງ ຄືແນວນັ້ນ. ບັນຫາທີ່ຖືກຕັ້ງຂຶ້ນ ສໍາຄັນໜຶ່ງທີ່ມັກພົບການຖົກຖຽງ ແລກປ່ຽນຄໍາເຫັນກັນໃນວົງອາຊີບ ຕ່າງໆ ຍັງມີການສົ່ງພະນັກງານ ໄປຍົກລະດັບວິຊາສະເພາະ ເຊັ່ນ ໜ້າທີ່ຮັບຜິດຊອບວຽກສະຖິຕິ, ເວລາສົ່ງໄປສຶກສາຕໍ່ຂັ້ນສູງຂ້ຶນ ໄປພັດເປັນວິຊາທີ່ກົງກັນຂ້າມລັກ ສະນະຂາດຂັ້ນກັບໜ້າທີ່ຄວາມ ຮັບຜິດຊອບຕົວຈິງກ່ອນໄປຮຽນ ຫລື ອາດຈະມີການກໍານົດເປົ້າໝາຍ ສ້າງໄປໜ້າທີ່ອື່ນໆ?...ຫາງສຽງ ຈໍານວນໜຶ່ງກໍ່ເຫັນວ່າ ກໍ່ຍັງປະຕິ ບັດຍັງບໍ່ທັດເດັດຖານໄດ້ ເນື່ອງ ຈາກຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການ ຕົວຈິງຂອງວຽກງານນັ້ນລະ. ໃນ ບາງກໍລະນີ ເວລາສົ່ງໄປຕົວເລືອກ ວິຊາທີ່ຕິດພັນໜ້າທີ່ແທ້, ແຕ່ຮຽນ ໄປໄລຍະໜຶ່ງບໍ່ລອດ ກໍ່ມີການຂໍ ປ່ຽນວິຊາ...ອັນນີ້ພຶດຕິກໍາຕົວຈິງ ກໍ່ພໍຍັງມີໃຫ້ເຫັນວ່າຊັ້ນ. ສະຫລຸບ ວ່າ, ແນວໃດກໍ່ດີ ສະພາບຈຸດພິເສດ ແມ່ນພື້ນຖານໜຶ່ງທີ່ສໍາຄັນ, ທີ່ຄວນ ເຂົ້າໃຈວ່າ ແນວຄິດນັ້ນດີເລີດແທ້ ແຕ່ຫາກຍັງປະຕິບັດບໍ່ທັນໄດ້ໃນ ກາລະເວລາໃດໜຶ່ງ ຍ້ອນສະພາບ ເງື່ອນໄຂ ແລະ ຈຸດພິເສດ. ຖ້າວ່າ ຮຽນກໍ່ດີ ເສັງກໍ່ຜ່ານ ມາເຮັດວຽກ ກໍ່ໄດ້, ມີຜົນສໍາເລັດ ກໍ່ດີນັ້ນແລ້ວ. ໃນບາງກໍລະນີ ຮຽນດີ ຮຽນເກັ່ງ ຮຽນສູງ ເວລາເຮັດວຽກຕົວຈິງພັດ ບໍ່ສໍາເລັດຜົນ, ຂຶ້ນກັບແຕ່ລະຄົນ. ຂໍ ແລກປ່ຽນນໍາບັນດາທ່ານໃຈກວ້າງ ໃຈດີທັງຫລາຍເດີ. ເດືອນຜ່ານມາ ເຫັນວ່າເສດຖະກິດ ຂອງແຂວງ ໂດຍພື້ນຖານແມ່ນມີ ການຂະຫຍາຕົວຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງລວມ ຍອດຜະລິດຕະພັນພາຍໃນ GDP ຂະຫຍາຍຕົວ 3,6% (ແຜນການ 5,5%), ມູນຄ່າຕາມລາຄາໃນປີ ບັນລຸໄດ້ 10.090.204,06 ລ້ານ ກີບ ເທົ່າກັບ 58,48% ຂອງແຜນ ການ(ບໍ່ໃຫ້ຫລຸດ17.255.144,98 ລ້ານກີບ), ສະເລ່ຍ 20,99 ລ້ານ ກີບຕໍ່ຄົນ ຫລື ເທົ່າກັບ 953,97 USD(ອັດຕາແລກປ່ຽນ1USD= 22.000 ກີບ). ຂະນະທີ່ຂະ ແໜງກະສິກໍາ ແລະ ປ່າໄມ້ ມູນຄ່າ 4.780.461,11 ລ້ານກີບ ເທົ່າກັບ 57,42% ຂອງແຜນການ, ຂະ ຫຍາຍຕົວ3,10%,ກວມ47,38% ຂອງ GDP (ເພີ່ມຂຶ້ນ 4,75%, ກວມ 48,25% ຂອງ GDP); ຂະ ແໜງອຸດສາຫະກໍາ ແລະ ຫັດຖະ ກໍາມູນຄ່າ 2.516.497,45 ລ້ານ ກີບ ເທົ່າກັບ 70,93% ຂອງແຜນ ການ, ຂະຫຍາຍຕົວ3,50%, ກວມ 24,49% ຂອງ GDP (ເພີ່ມຂຶ້ນ 6,49%, ກວມ 20,56% ຂອງ GDP); ຂະແໜງບໍລິການມູນຄ່າ 2.793.245,50 ລ້ານກີບ ເທົ່າ ກັບ 51,90% ຂອງແຜນການ, ຂະ ຫຍາຍຕົວ 4,20%, ກວມ 27,68% ຂອງ GDP (ເພີ່ມຂຶ້ນ 5ດ48%, ກວມ 31,19% ຂອງ GDP). ທ່ານ ວົງສະຫວັນ ເທບພະຈັນ ຍົກໃຫ້ເຫັນຕື່ມວ່າ: ສຳລັບການພັດ ທະນາຂອງແຂວງຫລວງພະບາງ ສະພາບເສດຖະກິດໂດຍລວມ ແມ່ນ ສືບຕໍ່ຂະຫຍາຍຕົວຕາມເງື່ອນໄຂ ແລະ ຄວາມເປັນຈິງຂອງສະພາບ ແວດລ້ອມພາຍໃນ ແລະ ພາຍນອກ, ສັງຄົມມີຄວາມສະຫງົບ ແລະ ເປັນ ລະບຽບຮຽບຮ້ອຍໂດຍພື້ນຖານ; ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດບັນດາຄາດ ໝາຍ ມີຫລາຍຄາດໝາຍບັນລຸໄດ້ ຕາມແຜນ ແລະ ຫລາຍຄາດໝາຍ ໃກ້ຈະບັນລຸ; ກົນໄກການຄຸ້ມຄອງ ແລະ ຈໍາກັດການຮົ່ວໄຫລດ້ານລາຍ ຮັບ ແລະ ຄຸ້ມຄອງລາຍຈ່າຍ ໄດ້ຮັບ ການປັບປຸງແລະຫັນເປັນທັນສະໄໝ ຫລາຍຂຶ້ນ; ການພັດທະນາໂຄງລ່າງ ພື້ນຖານເປັນຕົ້ນຕາໜ່າງເສັ້ນທາງ, ໄຟຟ້າ, ນໍ້າປະປາ ແລະ ຊົນລະປະ ທານ ໄດ້ຮັບການຟື້ນຟູ - ສ້ອມແປງ ແລະ ກໍ່ສ້າງໃໝ່; ລະບົບໂທລະຄົມ ມະນາຄົມ, ສະຖານີໂທລະພາບ, ວິທະຍຸກະຈາຍສຽງ ແລະ ສະຖານີ ພະຍາກອນການປ່ຽນແປງດິນຟ້າ ອາກາດສາມາດລາຍງານສະພາບ ການຕ່າງໆໄດ້ທັນເວລາ, ພື້ນຖານ ຊີວິດການເປັນຢູ່ຂອງປະຊາຊົນ ໄດ້ຮັບການແກ້ໄຂເທື່ອລະກ້າວ. ພ້ອມນັ້ນ, ມີການບໍລິການໂດຍສານຂົນສົ່ງສິນຄ້າສະດວກຫລາຍຂຶ້ນ ເປັນຕົ້ນ ແມ່ນທາງລົດໄຟລາວຈີນ, ສາມາດດຶງດູດນັກທ່ອງທ່ຽວ ເຂົ້າມາທ່ຽວຊົມຫລວງພະບາງ ຫລາຍຂຶ້ນ. ຂະນະທີ່ໃນໄລຍະ10 ເດືອນຜ່ານມາຂອງປີ 2024 ມີນັກ ທ່ອງທ່ຽວທັງໝົດ 1.723.164 ເທື່ອຄົນ ທຽບໃສ່ໄລຍະດຽວກັນ ຂອງປີຜ່ານມາ ເພີ່ມຂຶ້ນ 876.799 ເທື່ອຄົນ, ເທົ່າກັບ103,60%. ໃນນີ້, ນັກທ່ອງທ່ຽວພາຍໃນ 567.983 ເທື່ອຄົນ ຖ້າທຽບໃສ່ໄລຍະດຽວກັນ ຂອງປີຜ່ານມາ ເພີ່ມຂຶ້ນ 367.515 ເທື່ອຄົນ, ເທົ່າກັບ 183,32% ; ນັກ ທ່ອງທ່ຽວສາກົນ 1.155.181 ເທື່ອຄົນ, ທຽບໃສ່ປີຜ່ານມາເພີ່ມຂຶ້ນ 509.284 ເທື່ອຄົນ, ເທົ່າກັບ 78,84% ສະເລ່ຍຄ່າໃຊ້ຈ່າຍຂອງ ນັກທ່ອງທ່ຽວ 897.494.496 ໂດລາສະຫະລັດ ທຽບໃສ່ປີຜ່ານມາ ເພີ່ມຂື້ນ 431.864.259 ໂດລາ ສະຫະລັດ ເທົ່າກັບ 92,74%. ການສົ່ງເສີມ ແລະ ດຶງດູດການ ລົງທຶນຂອງພາກເອກະຊົນ ໄດ້ມີ ການປັບປຸງດີຂຶ້ນເທື່ອລະກ້າວ ແລະ ໄດ້ສ້າງເງື່ອນໄຂ ເພື່ອຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມ ໃຫ້ຫົວໜ່ວຍວິສາຫະກິດ ສາມາດ ເຂົ້າເຖິງກອງທຶນສົ່ງເສີມວິສາຫະ ກິດຂະໜາດນ້ອຍ ແລະ ກາງ ໂດຍ ສຸມໃສ່ການຜະລິດກະສິກໍາ, ການ ຜະລິດເປັນສິນຄ້າ ແລະ ສົ່ງເສີມອຸດ ສາຫະກໍາປຸງແຕ່ງ; ສະຖານທີ່ການ ບໍລິການທ່ອງທ່ຽວເປັນຕົ້ນແຫລ່ງ ທ່ອງທ່ຽວ, ໂຮງແຮມ, ເຮືອນພັກ, ຮ້ານອາຫານໄດ້ຮັບການປັບປຸງ. ພ້ອມນັ້ນ, ໄດ້ປະສານກັບບັນດາຫົວ ໜ່ວຍແຮງງານ, ໂຄງການຂະໜາດ ໃຫຍ່ ເພື່ອຈັດຫາວຽກເຮັດງານທໍາ ໃຫ້ແຮງງານລາວ. ຂະນະດຽວກັນ ການສຶກສາ ກໍ່ໄດ້ຮັບການເອົາໃຈ ໃສ່ພັດທະນາເປັນຕົ້ນ ການປັບປຸງ ຫລັກສູດການຮຽນ-ການສອນ ຕິດພັນກັບການກໍ່ສ້າງສ້ອມແປງ ອາຄານຮຽນ ແລະ ຫໍພັກນັກຮຽນ; ຕາໜ່າງລະບົບສາທາລະນະສຸກ ໄດ້ ຮັບການປັບປຸງຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ ເຮັດ ໃຫ້ຄຸນນະພາບຂອງການບໍລິການ ດີຂຶ້ນເທື່ອລະກ້າວ, ລະບົບປະກັນ ສຸຂະພາບ ໄດ້ກວມທົ່ວຂົງເຂດປະ ຊາຊົນບັນດາເຜົ່າ ສາມາດເຂົ້າ ການບໍລິການຫລາຍຂຶ້ນ; ຄຽງຄູ່ ກັນນັ້ນ, ໄດ້ສຸມໃສ່ວຽກງານການ ປ້ອງກັນ, ຄວບຄຸມ ແລະ ຕ້ານການ ລະບາດຂອງພະຍາດຕ່າງໆທີ່ເກີດ ຂຶ້ນຕາມລະດູການ. ໝຸດ: ຫໍສະໝຸດ, ມະຫາສະ ໝຸດ... ມຸດ: ມຸດນໍ້າ, ມຸດມອດ... ໝູບ : ໝູບລົງ , ໝູບອາບ ຟາບ... ມູບ: ມູບມາບ... ເໝັດ: ເໝັດຊິດ (ໝົດກ້ຽງ)... ເມັດ: ເມັດເຂົ້າ... ແໝັດ: (ບໍ່ມີຄວາມໝາຍ)... ແມດ : ເມືອງແມດ, ແມດໄວ້... ພະຍັນຊະນະ ໝ ຫລື ຕົວ ໝ ຫລື ໂຕ ໝ ກໍ່ວ່າ ນີ້ຈັດຢູ່ໃນປະເພດອັກ ສອນສູງ ກໍ່ຄືພະຍັນຊະນະສຽງສູງ, ສ່ວນ ມ ແມ່ນ ສຽງຕໍ່າ. ຖ້າສັງເກດ ບັນດາຄໍາສັບທີ່ຍົກຂຶ້ນເລັກນ້ອຍ ນີ້, ການອ່ານ ບາງຄໍາ ຟັງແລ້ວຄື ບໍ່ຕ່າງກັນ, ໂດຍສະເພາະລັກສະນະ ຈໍາກັດຂອງມັນແມ່ນມີຕົວສະກົດ ຕາຍ ເຊິ່ງເປັນສຽງອັດ. ການຫລີກ ເວັ້ນຄວາມຜິດພາດໃນການຂຽນ ກໍ່ ແມ່ນການຄໍານຶງຫລັກໄວຍາກອນ ລາວ (ປັດຈຸບັນ) ນັ້ນເອງ, ທຸກ ພາສາລ້ວນແຕ່ມີການກໍານົດຫລັກ ການປາກເວົ້າ ແລະ ຂີດຂຽນອີງ ຕາມຈຸດພິເສດທາງສະລິລະທາງ ສຽງ ຄື ດັ່ງຄົນບາງເຊື້ອຊາດຜັນ ສຽງຕົວ ບ ບໍ່ເປັນ ເວົ້າພາສາລາວ ຕົວ ບ ກໍ່ເປັນຕົວ ປ ແລະ ອື່ນໆ ນັ້ນ ແມ່ນຈຸດພິເສດ. 5 ຄູ່ຄໍາສັບທີ່ຍົກມາທົບທວນນໍາ ກັນ ອີງໃສ່ສໍານຽງບາງທ້ອງຖິ່ນ ແມ່ນຈໍາແນກຍາກແທ້, ປະເດັນ ທີ່ມັກຖືກຍົກຂຶ້ນແມ່ນມີຈໍານວນບໍ່ ໜ້ອຍຂຽນຕາມສໍານຽງທ້ອງຖິ່ນ ກໍາເນີດ, ລືມຫລັກໄວຍາກອນຈຶ່ງ ພົບການຂຽນ-ພິມ ຜິດໆຖືກໆ, ໃນ ໂລກອອນລາຍ, ແຕ່ເອກະສານທາງ ການກໍ່ຄວນເອົາໃຈໃສ່ທີ່ສຸດ, ລວມ ໃນນັ້ນແມ່ນການໂຄສະນາທີ່ເປັນ ທາງການ. ດັ່ງນັ້ນ ຈຶ່ງນໍາມາສຶກສາຮ່ວມ ກັນຄືດັ່ງນີ້ແລ, ພໍ້ກັນໃໝ່ບົດຕໍ່ໄປ. ທິດດັ່ງກ່າວ ເພາະມັນຖືກຕ້ອງພາ ວະວິໄສທີ່ສຸດ ຖ້າເຮັດຕາມຄໍາ ຂວັນນັ້ນ. ເວົ້າເຖິງການສຶກສາຮໍ່າຮຽນ, ແນ່ນອນບ່ອນຕັດສິນຜົນສໍາເລັດກໍ່ ແມ່ນການສອບເສັງ, ຜົນອອກມາ ແນວໃດ? ເຖິງບໍ່ແມ້ນເຕັມຮ້ອຍ ເປີເຊັນ ແຕ່ກໍ່ໄດ້ສະທ້ອນໄຫວພິບ ປະຕິພານຂອງຜູ້ຮຽນ. ສໍາຄັນອີກ ກໍ່ແມ່ນບັ້ນຕໍ່ໄປ, ຈະໄດ້ໝາກໄດ້ຜົນ ໃນການສ້າງຄົນ ສ້າງຊັບພະຍາ ກອນມະນຸດຄືແນວໃດ ກໍ່ແມ່ນເວລາ ອອກຮັບໃຊ້-ເຄື່ອນໄຫວໃນວຽກ ງານຕ່າງໆ. ການປະກອບອາຊີບ ບາງທີກໍບໍ່ອາດເລືອກໄດ້ ຕາມໃບ ປະກາດ ຫລື ປະກາສະນີຍະບັດທີ່ ຮຽນຈົບມາ. ເວລານັ້ນ (ອາດລວມ ທັງເວລານີ້), ຫລາຍຄົນບໍ່ໄດ້ເຮັດ ວຽກກົງເປະກັບວິຊາສະເພາະທີ່ ໄດ້ຮຽນຈົບມາ, ແຕ່ດ້ວຍຄວາມມີ ໄຫວພິບ, ສະແຫວງຫາ, ສະຫງວນ ມັກ ແລະ ຮັກອາຊີບ ກໍ່ຫາທຸກວິທີ ທາງໃນການຍົກລະດັບຕົນເອງໃນ ວຽກທີ່ຮັບຜິດຊອບ ແລະ ສູ້ຊົນຮໍ່າ ຮຽນຄົ້ນຄວ້າດ້ວຍຕົນເອງຢ່າງ ບໍ່ຢຸດຢັ້ງ, ສະນັ້ນ ຈຶ່ງໄດ້ເຫັນຄົນ ຈຳນວນບໍ່ໜ້ອຍທີ່ຮຽນຈົບວິຊາສະ ເພາະໜຶ່່ງ ແຕ່ປະກອບອາຊີບຕ່າງ ໄປປະສົບຜົນສໍາເລັດຢ່າງປະຕິເສດ ບໍ່ໄດ້. ຜ່ານບັ້ນໜຶ່ງມາ, ຍ້ອນຄວາມ ຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງວຽກງານ ແລະ ຂໍ້ຈໍາກັດ ຕາມສະພາບຈຸດພິ ເສດຂອງປະເທດເຮົາກໍ່ມັກມີຄໍາໂສ ເຫລ ວິຊາເປັດ, ພະນັກງານເປັດ... ເຮັດຫຍັງກໍ່ພໍໄດ້ ແຕ່ບໍ່ເກັ່ງ...ຫລາຍ ທັດສະນະກໍ່ເຫັນວ່າມີສ່ວນເວົ້າ ແທດເໝາະ, ແຕ່ກໍ່ຈໍາເປັນ ຜ່ານພຶດ ຕິກໍາຕົວຈິງບາງວຽກງານທີ່ມີຂໍ້ຈໍາ ກັດ ເຊິ່ງໝາຍເຖິງຕົວເລືອກຫລາຍ ກວ່າ. ຜ່ານມາບໍ່ປະຕິເສດໄດ້ວ່າ ພະນັກງານເຮົາ ພໍມີຢູ່ມີກິນມີເຮືອນ ຢູ່ ກໍ່ສ້າງມາດ້ວຍຕົນເອງໄດ້ກໍ່ຍ້ອນ ອາໄສວິຊາເປັດ, ເຮັດອາຊີບຫລັກ ເຮັດອາຊີບສໍາຮອງ, ພໍ່ເຮືອນບໍ່ເຄີຍ ກໍ່ດິນຈີ່ເຮັດເຮືອນກໍ່ແອບ ທໍາອິດກໍ່ ພາບປະກອບ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3MTYxMQ==