6012

xtgmf]k; 4 3]d c]t gsfdko 25/11/2024 gfa ffj P;xt8y [a fco;mk'dko8j k'xtgmfla o8y rk[F gvdt]kfF ,y f8trk[ c]t dkoIj ;,,n 1j k'ltg\u 8Q oltg\u xkp ມີຄວາມເຂັ້ມແຂງ, ສາມາດຕອບສະ ໜອງ ໄດ້ຕາມຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງ ການຂອງການພັດທະນາເສດຖະກິດສັງຄົມ; ບັນລຸໄດ້ນະໂຍບາຍການສຶກ ສາພາກບັງຄັບຊັ້ນປະຖົມສຶກສາ ແລະ ຂະຫຍາຍໄປເຖິງຊັ້ນມັດທະຍົມສຶກ ສາຕອນຕົ້ນ ເພື່ອເປັນພື້ນຖານໃຫ້ແກ່ ການຍົກລະດັບທັກສະຄວາມຮູ້ຄວາມ ສາມາດ ແລະ ຄຸນນະພາບຂອງກໍາລັງ ແຮງງານ, ພ້ອມທັງ ປັບປຸງຂີດຄວາມ ສາມາດເພື່ອໃຫ້ເຊື່ອມໂຍງ ແລະ ສາ ມາດແຂ່ງຂັນກັບບັນດາປະເທດໃນ ພາກພື້ນ ແລະ ສາກົນໄດ້. ຜ່ານການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແຜນພັດ ທະນາການສຶກສາ ແລະ ກິລາ 5 ປີ (2016-2020) ໄດ້ມີຜົນສໍາເລັດທີ່ ພົ້ນເດັ່ນ ຄື: ການສະໜອງການສຶກສາ ກ່ອນໄວຮຽນ ໄດ້ຂະຫຍາຍຕົວຢ່າງ ກວ້າງຂວາງ, ອັດຕາສ່ວນພົນລະເມືອງ ອາຍຸ 5 ປີ ໃນຊັ້ນການສຶກສາກ່ອນໄວ ຮຽນ ໄດ້ເພີ່ມຂຶ້ນຈາກ 70,9% ໃນສົກ ຮຽນ 2015-2016 ເປັນ 82,7% ໃນ ສົກຮຽນ 2019-2020 ແລະ ມີ 142 ເມືອງ ໃນຈໍານວນ 148 ເມືອງ ຊຶ່ງມີ ອັດຕາການເຂົ້າ ຮຽນຂອງເດັກອາຍຸ 5 ປີສູງກວ່າ60%, ອັດຕາການເຂົ້າຮຽນ ລວມໃໝ່ຊັ້ນປະຖົມສຶກສາ ປ5 ໃນ ສົກຮຽນ 2015-2016 ແລະ 20192020 ມີ ການເພີ່ມຂຶ້ນຈາກ 103,5% ເປັນ 105,5%. ພ້ອມກັນນັ້ນ, ອັດ ຕາການຄ້າງຫ້ອງກໍໄດ້ຫລຸດລົງຈາກ 4,8% ໃນສົກຮຽນ 2015-2016 ເປັນ3,1%ໃນສົກຮຽນ2019-2020, ອັດຕາການເຂົ້າຮຽນລວມໃໝ່ ຊັ້ນມັດ ທະຍົມຕອນຕົ້ນ ມ4 ໄດ້ຮັບການປັບ ປຸງດີຂຶ້ນ ຊຶ່ງເພີ່ມຈາກ 70,4% ໃນ ສົກຮຽນ 2015-2016 ເປັນ 71,6% ໃນສົກຮຽນ 2019-2020, ອັດຕາ ການປະລະການຮຽນ, ແຕ່ສົກຮຽນ 2015-16ຫາ2019-2020ໄດ້ຫລຸດ ລົງຈາກ 4,7% ເປັນ 4,3% ໃນສົກ ຮຽນ 2019-2020, ໃນຊັ້ນມັດທະຍົມ ຕອນປາຍ ອັດຕາເຂົ້າຮຽນລວມໃໝ່ ມ7 ເພີ່ມຂຶ້ນຈາກ 42,7% ໃນສົກ ຮຽນ 2015-2016 ເປັນ 54,8% ໃນ ສົກຮຽນ2019-2020, ດັດຊະນີຄວາມ ເທົ່າທຽມທາງເພດໄດ້ເພີ່ມຂຶ້ນຈາກ 0,87% ໃນສົກຮຽນ 2015-2016 ເປັນ 0,91% ໃນສົກຮຽນ 2019- 2020, ການສໍາຫລວດດັດຊະນີໝາຍ ສັງຄົມລາວ(LSIS) ໃນປີ2017 ພົບ ວ່າ ໜຶ່ງສ່ວນສາມຂອງປະຊາຊົນລາວ ອາຍຸລະຫວ່າງ15-30ປີສາມາດອ່ານ ອອກ ແລະ ຂຽນໄດ້; ອັດຕາການກືກ ໜັງສື ກໍໄດ້ຫລຸດລົງເຖິງ 11% ສໍາລັບ ເພດຊາຍ ແລະ 17% ສໍາລັບເພດຍິງ (ກຸ່ມອາຍຸ 15-17 ປີ); ໄດ້ນໍາໃຊ້ຫລັກ ສູດໃໝ່, ສະໜອງປື້ມແບບຮຽນ, ຄູ່ມືຄູ ແລະ ສື່ການຮຽນການສອນຕ່າງໆ ໄປ ຄຽງຄູ່ກັບການ ຝຶກອົບຮົມຄູປະຈໍາການ ໃນການນໍາໃຊ້ຫລັກສູດໃໝ່ ແລະ ໄດ້ ພັດທະນາຂອບປະເມີນຜົນການຮຽນ ຂອງນັກຮຽນ ໃນສາຍສາມັນສຶກສາ, ໄດ້ປັບປຸງຫລັກສູດກໍ່ສ້າງຄູ ໃຫ້ສອດ ຄ່ອງກັບຫລັກສູດການສຶກສາກ່ອນໄວ ຮຽນ, ປະຖົມ ແລະ ມັດທະຍົມຕົ້ນ ສຶກ ສາ, ໄດ້ນໍາໃຊ້ຫລັກການສິດສອນແບບ ເອົານັກຮຽນເປັນໃຈກາງ ແລະ ມີສ່ວນ ຮ່ວມສາມາດຮັບມືກັບ ຄວາມຕ້ອງ ການທີ່ຫລາກຫລາຍຂອງຜູ້ຮຽນ; ໄດ້ ປັບປຸງຫລັກສູດ, ພ້ອມທັງໄດ້ມີການ ຝຶກອົບຮົມໃຫ້ແກ່ຄູສອນ ໃນສາຍອາຊີ ວະສຶກສາ ໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບເປົ້າ ໝາຍ ການພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ. ພ້ອມນີ້, ໄດ້ມີການພັດທະນາຫລັກ ສູດໃໝ່ເພີ່ມຂຶ້ນ ໃນລະດັບມະຫາວິທະ ຍາໄລ, ພ້ອມທັງໄດ້ລິເລີ່ມສ້າງສູນແຫ່ງ ຄວາມເປັນເລີດ ໃນບາງສາຂາວິຊາ ເຊັ່ນ: ການກະເສດ, ໂລຈິສຕິກ, ວິສະວະ ກຳ, ທ່ອງທ່ຽວ ແລະ ການສຶກສາສິ່ງ ແວດລ້ອມ, ຄູອາຈານ ໄດ້ຮັບການຍົກ ລະດັບ ວຸດທິການສຶກສາ ໃນຂັ້ນປະລິນ ຍາໂທ ແລະ ປະລິນຍາເອກທັງຢູ່ພາຍ ໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດເປັນຈຳນວນ ຫລວງຫລາຍ, ໄດ້ສະໜອງເງິນບໍລິ ຫານໂຮງຮຽນໃຫ້ບັນດາໂຮງຮຽນ ໃນທົ່ວປະເທດ ເພື່ອສະໜັບສະໜູນໃຫ້ ແກ່ການພັດທະນາໂຮງຮຽນ; ໄດ້ສະ ໜອງທຶນການສຶກສາໃຫ້ນັກຮຽນໃນ ໂຮງຮຽນຊົນເຜົ່າ, ນັກຮຽນພອນສະ ຫວັນ, ນັກຮຽນເກັ່ງລະດັບຊາດ, ໃຫ້ ນັກຮຽນໃນສະຖານອາຊີວະສຶກສາ ແລະ ໃນສູນຝຶກອົບຮົມວິຊາຊີບ ໃນອັດ ຕາສ່ວນ 40% ຂອງ ນັກຮຽນເຂົ້າໃໝ່ ທັງໝົດ ໂດຍສະເພາະນັກຮຽນທີ່ມາ ຈາກຄອບຄົວທຸກຍາກ. ຂ່າວ: ສົມຫວັງ; ພາບ: ເກດສະໜາ ກາ, ຢັ້ງຢືນຜົນຂອງການວິໄຈ ທາງ ດ້ານວິທະຍາສາດ ເພື່ອລາຍງານລັດ ຖະບານ ແລະ ໃຫ້ກະຊວງການຕ່າງປະ ເທດ ຊີ້ແຈງຕໍ່ຕ່າງປະເທດ ຢ່າງເປັນ ທາງການ. ໃນຂະນະທີ່ໄດ້ປິດການໃຫ້ ບໍລິການຢູ່ເຮືອນພັກທີ່ເກີດເຫດດັ່ງ ກ່າວ ຊົ່ວຄາວ. ທ່ານ ບຸນຈັນ ມາລາວົງ ເຈົ້າເມືອງ ວັງວຽງ ໃຫ້ສຳພາດຕໍ່ສື່ມວນຊົນ ໃນ ວັນທີ 23 ພະຈິກ 2024 ນີ້ວ່າ: ຕໍ່ກັບ ເຫດການນັກທ່ອງທ່ຽວເສຍຊີວິດ ໃນ ເຮືອນພັກ ຢູ່ເມືອງວັງວຽງ ນັ້ນ, ການ ນຳຂັ້ນເມືອງ ກໍຄື ພະແນກການທີ່ກ່ຽວ ຂ້ອງ ໄດ້ຮີບຮ້ອນລົງຕິດຕາມ, ກວດ ກາ, ຊຸກຍູ້ໃຫ້ຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດ, ຜູ້ປະ ກອບການ ເພື່ອຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຕາມ ມາດຕະການຕ່າງໆ ຕາມລະບຽບຫລັກ ການຢ່າງເຄັ່ງຄັດ ເຊິ່ງໃນເບື້ອງຕົ້ນ ໄດ້ແນະນຳໃຫ້ຫ້ອງການທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ປະສານສົມທົບກັນແຈ້ງປິດກິດຈະ ການການບໍລິການຢູ່ເຮືອນພັກດັ່ງກ່າວ. ພ້ອມກັນນັ້ນ, ກໍໄດ້ໃຫ້ພາກສ່ວນທີ່ ກ່ຽວຂ້ອງ ສືບຕໍ່ເກັບກຳຂໍ້ມູນ ແລະ ບັນ ຫາຕ່າງໆທີ່ພົວພັນເຖິງການເຈັບປ່ວຍ ກໍຄື ການເສຍຊີວິດຂອງນັກທ່ອງທ່ຽວ ເພື່ອຊອກຫາສາເຫດທີ່ຊັດເຈນ. ຕໍ່ ກັບສະພາບ ແລະ ເຫດການ ທີ່ເກີດຂຶ້ນ ແມ່ນມີຜົນກະທົບ ແລະ ສ້າງພາບພົດ ທີ່ບໍ່ດີຕໍ່ການຄຸ້ມຄອງກໍຄືການທ່ອງ ທ່ຽວຂອງ ສປປ ລາວ ໂດຍສະເພາະ ແມ່ນການທ່ອງທ່ຽວ ຢູ່ເມືອງວັງ ວຽງ ແຂວງວຽງຈັນ ເຊິ່ງມີຫລາຍ ປັດໄຈ ແລະສາເຫດຕ້ອງໄດ້ພິ ຈາລະ ນາແກ້ ໄຂໃນສະເພາະໜ້າ ແລະ ຍາວນານ ໃຫ້ ເປັນລະບົບກົມກຽວກັນ ເປັນຕົ້ນຈະ ດໍາເນີນມາດຕະການຕາມລະບຽບກົດ ໝາຍຕໍ່ຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດ, ຜູ້ປະກອບ ການ ທີ່ມີສ່ວນພົວພັນໃນການບໍລິການ ອາຫານ ແລະ ເຄື່ອງດື່ມ ເປັນເຫດ ໃຫ້ຜູ້ມາໃຊ້ບໍລິການ ມີການເສຍຊີວິດ ແລະ ເຈັບປ່ວຍ ໃຫ້ທັນສະພາບການ ແລະ ເຂັ້ມງວດ. ສຳລັບ ຜູ້ເສຍຊີວິດທັງ 3 ຄົນ, ຜູ້ທີ 1 ແມ່ນເພດຊາຍ ຄົນເຊື້ອຊາດ-ສັນ ຊາດ ອາເມລິກາ, ອາຍຸ 57 ປີ ແລະ ອີກ 2 ຄົນແມ່ນເພດຍິງ ຄົນສັນຊາດ-ເຊື້ອ ຊາດ ເດັນມາກ, ອາຍຸ20 ປີແລະ 21 ປີ. ຫລັງຈາກເຫດການທີ່ເກີດຂຶ້ນດັ່ງ ກ່າວ, ອຳນາດການປົກຄອງເມືອງ, ແຂວງ ໄດ້ໃຫ້ພາກສ່ວນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ລົງຕິດຕາມ, ກວດກາ, ຊຸກຍູ້ຫົວໜ່ວຍ ທຸລະກິດ, ຜູ້ປະກອບການຮ້ານບັນ ເທີງ, ຮ້ານອາຫານ ແລະ ອື່ນໆ ໃຫ້ມີ ຄວາມເອົາໃຈໃສ່ໃນການຄຸ້ມຄອງ, ການບໍລິການຕ່າງໆ ໃຫ້ມີຄວາມເໜາະ ສົມ, ບົນພື້ນຖານຂອງລະບຽບຫລັກ ການ ເພື່ອຮັບປະກັນຄວາມປອດໄພຂອງ ນັກທ່ອງທ່ຽວ ທີ່ເຂົ້າມາໃຊ້ບໍລິການ. ຢ່າງໃດກໍຕາມ ການທ່ອງທ່ຽວ ຢູ່ ເມືອງວັງວຽງ ແຂວງວຽງຈັນ ຍັງສືບ ຕໍ່ຄຶກຄື້ນ, ນັກທ່ອງທ່ຽວ ທັງພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ ຍັງສືບຕໍ່ເຂົ້າມາທ່ອງ ທ່ຽວ ຢູ່ເມືອງວັງວຽງ ແຂວງວຽງຈັນ ຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ. ຂ່າວ-ພາບ: ທະນູທອງ *** ຕໍ່ຈາກໜ້າ 1 *** ການປະຕິຮູບ... ໄດ້ໃຫ້ຮູ້ວ່າ: ກົດໝາຍວ່າດ້ວຍປ້າຍ ສະ ບັບເລກທີ 50/ສພຊ, ລົງວັນທີ 21 ມິ ຖຸນາ 2018 ປະກອບມີ XII ພາກ ແລະ 64 ມາດຕາ, ໄດ້ຖືກຈັດຕັ້ງໂຄສະນາ ເຜີຍແຜ່ ດ້ວຍຫລາຍຮູບການ ໂດຍສະ ເພາະພາຍຫລັງປະກາດໃຊ້ແມ່ນໄດ້ຈັດ ຕັ້ງໂຄສະນາເຜີຍແຜ່ໃຫ້ຜູ້ຮັບຜິດຊອບ ວຽກງານຄຸ້ມຄອງປ້າຍ, ຜູ້ດຳເນີນທຸ ລະກິດກ່ຽວກັບປ້າຍ, ຕະຫລອດຮອດ ອົງການຈັດຕັ້ງ ພັກ-ລັດ ແລະ ພາກ ສ່ວນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໃນຂອບເຂດທົ່ວປະ ເທດ. ນອກຈາກນີ້, ຍັງໄດ້ຈັດພິມປຶ້ມ ກົດໝາຍ 2.000 ຫົວ ແຈກຢາຍບັນດາ ອົງການຄຸ້ມຄອງລັດ ທີ່ເຮັດວຽກງານ ປ້າຍ, ບັນດາກະຊວງ ແລະ ບັນດາຜູ້ ປະກອບການວຽກງານປ້າຍ ໃນທົ່ວປະ ເທດ, ພ້ອມທັງໄດ້ລົງໂຄສະນາເຜີຍ ແຜ່ໃນໜ້າເວບໄຊ (Website) ຂອງ ກະຊວງຖະແຫລງຂ່າວ, ວັດທະນະທຳ ແລະ ທ່ອງທ່ຽວ ເຊິ່ງເຫັນວ່າກົດໝາຍ ວ່າດ້ວຍປ້າຍ ໄດ້ຖືກຮັບຮູ້, ນຳໃຊ້ໂດຍ ອົງການຄຸ້ມຄອງປ້າຍ, ຜູ້ປະກອບການ ທຸລະກິດປ້າຍ ແລະ ຜູ້ນຳໃຊ້ປ້າຍ ເພື່ອ ເປັນບ່ອນອີງຈັດຕັ້ງປະຕິບັດທາງດ້ານ ຫລັກການ, ລະບຽບການ ແລະ ມາດ ຕາການໃນການຄຸ້ມຄອງ, ຕິດຕາມກວດ ກາ ເຮັດໃຫ້ວຽກງານປ້າຍໃນຂອບ ເຂດທົ່ວປະເທດ ຫັນປ່ຽນດີຂຶ້ນ, ສາ ມາດແກ້ໄຂບາງບັນຫາທີ່ຍັງຄົງຄ້າງ ໄດ້ດີກວ່າເກົ່າ. ຢ່າງໃດກໍຕາມ, ການເຜີຍແຜ່ກົດ ໝາຍຍັງບໍ່ທັນກວ້າງຂວາງແລະບໍ່ເປັນ ປົກກະຕິບໍ່ທົ່ວເຖິງ, ຫລາຍຫົວໜ່ວຍ ຜູ້ປະກອບການທີ່ເກີດຂຶ້ນໃໝ່ ຍັງບໍ່ເຂົ້າ *** ຕໍ່ຈາກໜ້າ 1 *** ຜົນການປະເມີນ... ເພື່ອຄວາມເປັນລະບຽບຮຽບຮ້ອຍ ແລະ ຄວາມສວຍສົດງົດງາມຂອງຕົວເມືອງ. ທ່ານນາງ ສວນສະຫວັນວິຍະເກດ *** ຕໍ່ຈາກໜ້າ 1 *** ລັດຖະບານ... ກ່ຽວກັບເຫດການ ການເສຍຊີວິດຕິດ ພັນກັບການເຈັບປ່ວຍ ຂອງຄົນຕ່າງ ປະເທດ ໃນຄັ້ງນີ້ ໃຫ້ມີຄວາມຊັດເຈນ ໂດຍໄວ ບົນພື້ນຖານຂອງການກວດ ໃຈ ຈຶ່ງບໍ່ຂໍອະນຸຍາດໃນການສ້າງຕັ້ງ ບໍລິສັດລວມທັງບໍ່ຂໍອະນຸຍາດໂຄສະນາ ດ້ວຍປ້າຍ ຕາມກົດໝາຍ ແລະ ລະບຽບ ການ; ສະຕິຄວາມເປັນເຈົ້າການຂອງ ພົນລະເມືອງລາວຍັງບໍ່ສູງ, ການປະຕິ ບັດພັນທະໃນການຄຸ້ມຄອງ ປົກປັກຮັກ ສາປ້າຍບໍ່ທັນປະຕິບັດໄດ້ ເຮັດໃຫ້ເກີດ ມີການຕິດຕັ້ງປ້າຍທີ່ບໍ່ສອດຄ່ອງກັບ ກົດໝາຍ ເຊັ່ນ: ຂໍ້ຄວາມບໍ່ສຸພາບ, ຕະ ຫລົກ, ລາມົກ, ຂັດກັບວັດທະນະທຳຮີດຄອງປະເພນີ ເກີດຂຶ້ນເລື້ອຍໆ. ພ້ອມ ນີ້, ໃນກົດໝາຍວ່າດ້ວຍປ້າຍຍັງມີເນື້ອ ຫລາຍມາດຕາບໍ່ທັນຊັດເຈນ, ບາງ ມາດຕາຄວນໄດ້ກຳ ນົດໃຫ້ມີລະບຽບ ການຕ່າງຫາກ ເປັນຕົ້ນແມ່ນເນື້ອໃນ ປ້າຍໜຶ່ງໆ ຄວນມີຈັກພາສາ, ຖັດຈາກ ພາສາລາວຄວນໃຊ້ພາສາໃດ?, ອັດຕາ ການເກັບຄ່າທຳນຽມ, ບໍລິການຄວນ ກຳນົດ ແນວໃດ ເພື່ອຈຳກັດໃຫ້ມີການ ໂຄສະນາປ້າຍພາສາຕ່າງປະເທດໜ້ອຍ ລົງ; ຂະນະດຽວກັນ, ຍັງຂາດບຸກຄະລາ ກອນໃນການປະຕິບັດວຽກງານປ້າຍ ໂດຍສະເພາະແມ່ນ ມີການປັບປຸງສັບ ຊ້ອນປ່ຽນແທນ ຈຶ່ງເຮັດໃຫ້ການກວດ ກາແກ້ໄຂວຽກງານປ້າຍຊັກຊ້າ; ການ ນຳເຂົ້າປ້າຍຈາກຕ່າງ ປະເທດບໍ່ໄດ້ຮັບ ອະນຸຍາດ, ບໍ່ໄດ້ຜ່ານການກວດກາ ຄວາມສອດຄ່ອງທາງດ້ານເນື້ອໃນ; ມາດຕະການຕໍ່ຜູ້ລະເມີດ ຍັງມີການຕໍ່ ລອງ, ໂຍະຍານ ແລະ ບໍ່ທັນຮັດກຸມເທົ່າ ທີ່ຄວນ, ພ້ອມນີ້ຍັງຂາດງົບປະມານ ແລະ ພາຫະນະ ທີ່ຈຳເປັນ ແລະ ມາດ ຕະຖານ ເຂົ້າໃນການຕິດຕາມກວດກາ. ຂ່າວ: ທະນູທອງ;ພາບ: ເກດສະໜາ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3MTYxMQ==