5954

xtgmf]k; 3 05/09/2024 0j k; c]t gsfdko dh k;l6 j ]t[q [75 h ,7v'dkog'y ocsj ']a f gxa oma oltw\mu j ,u 7;k,g0A ,c0'F 3xj '.l gxa ofu 9y 8vo c]t p5 8y me ຮິບໂຮມໂດຍ : ພະກາິ ບ ໂດຍ: ພິດສະໄໝ ສຸວັນນະລາດິ ດຸ ວັນ .sh dkolb dlk .sh vtok7q f 7e \kd{,kdF \kf{,kf \u f{,u f .orklk]k; ໂດຍ: ຄ້ອອ່ງໃໝ່້ ບົດສະເໜີ ົີ rh v,da oIa dlk,6 og-N v7;k,lk,a d7u ry glf ]k;{s;Pfok, .sh pn opq '8ts]vfwx *ເມື່ອຫວນຄືນໄລຍະປະຫວັດ ສາດ 62 ປີຜ່ານມາ, ສອງປະເທດ ລາວ-ຫວຽດນາມ ໄດ້ມີຄວາມເອກ ອ້າງທະນົງໃຈ ເມື່ອເຫັນວ່າ ສາຍ ພົວພັນມິດຕະພາບທີ່ເປັນມູນເຊື້ອ ແບບພິເສດນັບມື້ນັບໄດ້ຮັບການ ປັບປຸງ ແລະ ພັດທະນາຢ່າງກວ້າງ ຂວາງເລິກເຊິ່ງໃນທຸກຂົງເຂດກາຍ ເປັນແບບຢ່າງຄວາມສາມັກຄີທີ່ມີ ໜຶ່ງດຽວໃນໂລກ. ສອງປະເທດໄດ້ ຄຽງບ່າຮຽງໄຫລ່, ເສຍສະລະເລືອດ ເນື້ອໃຫ້ກັນ ແລະ ກັນ ໃນພາລະກິດ ແຫ່ງການຕໍ່ສູ້ກູ້ຊາດໃນເມື່ອກ່ອນກໍ່ ສືບຕໍ່ສະໜັບສະໜູນຊ່ວຍເຫລືອກັນ ຢ່າງໜັກແໜ້ນໃນພາລະກິດແຫ່ງ ການສ້າງສາ ແລະ ພັດທະນາປະ ເທດຊາດໃນປັດຈຸບັນ. ບັນດາໝາກ ຜົນການຮ່ວມມືອັນໃຫຍ່ຫລວງທີ່ ບັນລຸນັ້ນ ແມ່ນຊັບສົມບັດອັນລ້ຳ ຄ່າຂອງທັງສອງຊາດ, ຍາມໃດກໍ່ ໄດ້ຮັບຄວາມເອົາໃຈໃສ່ຮັກສາ, ເພີ່ມ ພູມຄູນສ້າງ, ປັບປຸງ ແລະ ພັດທະ ນາຈາກການນຳຮຸ່ນຕ່າງໆ ກໍຄືປະ ຊາຊົນສອງຊາດ ຊຶ່ງຕ້ອງພ້ອມກັນ ປົກຮັກສາ ແລະ ພັດທະນາຢ່າງບໍ່ ຢຸດຢັ້ງໃນສະພາບການໃໝ່. ສິ່ງທີ່ຢັ້ງຢືນໃຫ້ເຫັນຢ່າງຈະ ແຈ້ງທີ່ສຸດໃນສາຍພົວພັນແບບພິ ເສດ ແລະ ການຮ່ວມມືຮອບດ້ານ ຂອງສອງຊາດລາວ-ຫວຽດນາມ ແມ່ນການນຳທັງສອງປະເທດ ໄດ້ *ຄໍາ: ໝາກ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍ ເຖິງຊື່ຕົ້ນໄມ້ແນວໜຶ່ງ ຕົ້ນຊື່ ບໍ່ມີ ແກນ ບໍ່ມີງ່າ ເປັນພວກຕົ້ນພ້າວ, ມີໝາກໜ່ວຍມົນ ເປັນພົ້ວ ໃຊ້ຄ້ຽວ ກັບພູກັບສີສຽດ...ຄໍາວ່າ ໝາກ ຍັງ ໝາຍເຖິງ ໜ່ວຍ, ຜົນ, ຜົນໄມ້ທຸກ ຊະນິດເອີ້ນ “ໝາກ” ເຊັ່ນ: ໝາກ ມີ້, ໝາກຂາມ, ໝາກມ່ວງ, ໝາກ ອຶ, ໝາກໂຕ່ນ...ນອກນັ້ນ ຍັງມີຄໍາ ສັບສອງພະຍາງຊຸມໜຶ່ງ ມີຄໍາວ່າ ໝາກເປັນພະຍາງຕົ້ນ ແລະ ຫລັງ ໂດຍມີຄວາມໝາຍແຕກຕ່າງກັນໄປ ເຊັ່ນ: ໝາກທີ່ເປັນຊື່ເຄື່ອງຫລິ້ນການ ພະນັນບູຮານ ໝາກຮຸກ, ໝາກຊະ ກາ, ໝາກເບ້ຍ, ໝາກອີເຕົ໋າ; ໝາກ ກ້າ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍເຖິງ ກ້າທີ່ບໍ່ ໄດ້ຫລົກໄປດໍາ, ຖືກປະໃຫ້ຖອກແກ່ ເປັນເຂົ້າຢູ່ກັບຕາກ້າ ເອີ້ນ ເຂົ້າໝາກ ກ້າ; ໝາກເກັບ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍ ເຖິງ ຊື່ການຫລິ້ນຂອງເດັກນ້ອຍ ຢ່າງໜຶ່ງ ໃຊ້ກ້ອນຫີນນ້ອຍ ຫລື ຫ້ອຍ 9 ຫລື 7 ໜ່ວຍ ໂຍນຂຶ້ນແລ້ວ ເກັບເອົາເທື່ອລະໜ່ວຍ, ໝາກເກັບ ຫອຍ ກໍ່ວ່າ; ໝາກຂ່າງ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍເຖິງ ຊື່ຕົ້ນໄມ້ແນວໜຶ່ງ ເອີ້ນຕົ້ນ ໝາກຂ່າງ, ອີກແນວໜຶ່ງເປັນເຄື່ອງ ຫລິ້ນຂອງເດັກ ແລະ ຜູ້ໃຫຍ່ ເຊິ່ງ ສ່ວນຫລາຍແມ່ນພວກຜູ້ຊາຍເຮັດ ດ້ວຍໄມ້ ໜ່ວຍລັກສະນະກົມ ສ້ວຍ ແຫລມມີເດືອຍ, ມີທັງແບບມີຫອນ ແລະ ບໍ່ມີຫອນ, ຫລາຍປີມານີ້ ການ ຫລິ້ນໝາກຂ່າງ ກາຍເປັນກິລາພື້ນ ເມືອງລະດັບຊາດ. ໝາກຈົກຫລືຈົກ ໝາຍເຖິງເຄື່ອງມືສໍາລັບຂຸດດິນແລະ *ເວົ້າເຖິງວຽກງານການສຶກສາ, ຍາມໃດລັດຖະບານກໍ່ໄດ້ຖືເປັນວຽກ ທີ່ສຳຄັນ, ເອົາ “ການສຶກສາໄປ ກ່ອນກ້າວໜຶ່ງ”, ເອົາ “ຄົນເປັນເປົ້າ ໝາຍ, ເປັນໃຈກາງ” ໃນການພັດທະ ນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມຂອງຊາດ. ການສຶກສາ ແມ່ນພື້ນຖານໃນການ ພັດທະນາຊັບພະຍາກອນມະນຸດ, ໃຫ້ມີຄວາມຮູ້, ຄວາມສາມາດ, ມີ ຄຸນສົມບັດສິນທໍາປະຕິວັດ, ມີສຸຂະ ພາບແຂງແຮງທາງດ້ານຮ່າງກາຍ ແລະ ຈິດໃຈ, ຮັກຄວາມກ້າວໜ້າ, ຮັກການອອກແຮງງານ ເພື່ອກາຍ ເປັນກໍາລັງແຮງງານ ທີ່ມີຄຸນນະ ພາບ ຕອບສະໜອງຄວາມຮຽກ ຮ້ອງຕ້ອງການຂອງການພັດທະນາ ປະເທດຊາດໃນໄລຍະໃໝ່. ສົກຮຽນຜ່ານມາ ຖືເປັນອີກປີ ໜຶ່ງທີ່ຂະແໜງການສຶກສາທິການ ແລະ ກິລາ ໄດ້ຜະເຊີນໜ້າກັບຄວາມ ຫຍຸ້ງຍາກແລະສິ່ງທ້າທາຍທົດສອບ ບໍ່ໜ້ອຍກວ່າຂົງເຂດອື່ນໆ. ແຕ່ດ້ວຍ ການນໍາພາ ຊີ້ນໍາຂອງຄະນະພັກແຕ່ ລະຂັ້ນ, ການປະກອບສ່ວນຢ່າງ ຫ້າວຫັນຂອງທຸກພາກສ່ວນໃນ (ໂອກາດວັນສ້າງຕັ້ງສາຍພົວພັນການທູດ ລາວ-ຫວຽດນາມ ຄົບຮອບ 62 ປີ, ວັນທີ 05/09/1962-05/09/2024)ັ ນ້ າັ້ ງົ ວັ ນູ ດົ ບີ ,ັ ນີ ລະບົບການເມືອງ ແລະ ການຈັດ ຕັ້ງສັງຄົມ ກໍ່ຄືປະເທດເພື່ອນມິດ, ຄູ່ຮ່ວມພັດທະນາ ແລະ ອົງການ ຈັດຕັ້ງສາກົນ, ບັນດາສະຫາຍໄດ້ ສຸມທຸກເຫື່ອແຮງ ແລະ ສະຕິປັນຍາ ເຂົ້າໃນການປະຕິບັດໜ້າທີ່ຂອງຕົນ ດ້ວຍຄວາມຮັບຜິດຊອບສູງ, ສາ ມາດຍາດໄດ້ຜົນສໍາເລັດສໍາຄັນ ຫລາຍດ້ານ. ເຖິງຢ່າງໃດກໍ່ດີ ບັນຫາທີ່ຖືກ ຕັ້ງຂຶ້ນອັນໜຶ່ງແມ່ນການເຂົ້າຮຽນ ວິຊາຊີບ ແລະ ມະຫາວິທະຍາໄລ ກ້າວເຂົ້າປີທີສອງນີ້ມີຄົນສົນໃຈເຂົ້າ ຮຽນບໍ່ຫລາຍຄືແຕ່ເກົ່າ ເຮົາຈະເຮັດ ແນວໃດ, ທັງທີ່ຄວາມຕ້ອງການ ແຮງງານພາຍໃນຂອງພວກເຮົາ ແລະ ຕາມແຜນຮ່ວມມືແຮງງານ ກັບບາງປະເທດແມ່ນຍັງມີ ແລະ ທ່າ ອ່ຽງນັບມື້ຫລາຍ. ບັນຫານີ້ຖືເປັນ ບັ້ງເລກທີ່ຮຽກຮ້ອງໃຫ້ທຸກພາກ ສ່ວນ ບໍ່ວ່າແຕ່ຂະແໜງການທີ່ກ່ຽວ ຂ້ອງ ຄວນທົບທວນໃຫ້ເລິກເຊິ່ງເພື່ອ ໃຫ້ເຫັນບັນຫາອັນແທ້ຈິງ, ຫລາຍ ຄົນກໍ່ວ່າເປັນຍ້ອນສະພາບເສດຖະ ກິດຫຍຸ້ງຍາກ, ບັນຫາການເງິນ ແລະ ຄ່າຄອງຊີບ, ອັນນັ້ນກໍ່ແມ່ນ ປັດໄຈສໍາຄັນໜຶ່ງທີ່ເປັນພື້ນຖານ ແລະ ມີສ່ວນຕັດສິນ. ແນວໃດກໍ່ດີ ກໍ່ມີຄໍາເຫັນຈໍານວນໜຶ່ງວ່າ ແຕ່ກ່ອນ ເຮົາມີຄວາມຫຍຸ້ງຍາກກວ່າດຽວ ນີ້, ແຕ່ຂະບວນການຮໍ່າຮຽນແມ່ນ ຟົດຟື້ນ ເພາະນອກຈາກແນວທາງ ນະໂຍບາຍອັນຖືກຕ້ອງແລ້ວ, ສັງ ຄົມເຫັນໄດ້ຄວາມສໍາຄັນການສຶກ ສາຮໍ່າຮຽນ, ເຖິງວ່າການສ້າງວຽກ ເຮັດງານທໍາໃນວິຊາອາຊີບເວລາ ນັ້ນບໍ່ທັນຫລາຍ, ໂຮງຈັກໂຮງງານ ມີໜ້ອຍ, ທຸລະກິດເອກະຊົນ ກໍ່ຍັງ ບໍ່ທັນຂະຫຍາຍ, ແຕ່ທຸກຄອບຄົວ ຫົວເຮືອນ ລ້ວນແຕ່ເຫັນຄວາມສໍາ ຄັນຂອງການຮໍ່າຮຽນຂອງລູກໆ ຫລານໆ. ທັງນີ້ ກໍ່ຍ້ອນເຫດຜົນ ເພື່ອອະນາຄົດຍາວນານຂອງລູກ ຫລານ. ການສ້າງປະຖົມປັດໄຈ ດ້ານການສຶກສາໃຫ້ລູກຫລານ ເພື່ອ ແລກປ່ຽນການຢ້ຽມຢາມພົບປະ ເຊິ່ງກັນ ແລະ ກັນເປັນປະຈຳ ເຖິງ ວ່າຈະມີສະພາບການຫຍຸ້ງຍາກກໍ ຕາມ, ໃນສະພາບຫຍຸ້ງຍາກຄວາມ ສາມັກຄີພິເສດຂອງສອງປະເທດຍິ່ງ ສະແດງອອກຢ່າງຈະແຈ້ງ. ດັ່ງທີ່ ສະຫາຍ ທອງລຸນ ສີສຸ ລິດ ເລຂາທິການໃຫຍ່ຄະນະບໍລິ ຫານງານສູນກາງພັກ ປະຊາຊົນ ປະ ຕິວັດລາວ ປະທານປະເທດ ແຫ່ງ ສາທາລະນະລັດ ປະຊາທິປະໄຕ ປະຊາຊົນລາວ, ໄດ້ກ່າວໃນໂອກາດ ທີ່ສະຫາຍ ໂຕ ເລິມ ປະທານປະເທດ ແຫ່ງ ສາທາລະນະລັດ ສັງຄົມນິຍົມ ຫວຽດນາມພ້ອມດ້ວຍຄະນະຜູ້ແທນ ຂັ້ນສູງ ໄດ້ເດີນທາງມາຢ້ຽມຢາມ ລັດຖະກິດ ທີ່ ສປປ ລາວ ເມື່ອບໍ່ດົນ ນີ້ວ່າ: ຕະຫລອດໄລຍະຜ່ານມາ ການຮ່ວມມື ລາວ-ຫວຽດນາມ ສືບ ຕໍ່ມີຄວາມໜັກແໜ້ນ, ໝັ້ນທ່ຽງ ແລະ ນັບມື້ມີຄວາມໃກ້ຊິດສະໜິດສະໜົມ ສ້າງໄດ້ຄວາມເຊື່ອໝັ້ນຊຶ່ງກັນ ແລະ ກັນ ໃນລະດັບສູງ, ມີການໄປມາ ແລະ ພົບປະລະຫວ່າງການນໍາຂັ້ນ ສູງ ແລະ ທຸກລະດັບເປັນປົກກະຕິ, ການຮ່ວມມືດ້ານປ້ອງກັນຊາດ- ປ້ອງກັນຄວາມສະຫງົບ ນັບມື້ນັບ ໄດ້ຮັບການເສີມຂະຫຍາຍ ແລະ ມີ ປະສິດທິພາບດ້ວຍຫລາຍຮູບການ ແລະ ວິທີການຕ່າງໆ ທີ່ແໜ້ນແຟ້ນ, ຮຽນສູງຂຶ້ນໄປໃນລະດັບໃດໜຶ່ງ ຕາມເງື່ອນໄຂແມ່ນສໍາຄັນ, ຄວາມ ຮູ້ທີ່ໄດ້ຮຽນຈະບໍ່ເສຍລ້າ, ທຸກການ ຮຽນ ສາມາດນໍາມາປະດິດສ້າງພັດ ທະນາອາຊີບຕ່າງໆໄດ້, ຢ່າງໜ້ອຍ ກໍ່ແມ່ນວິທີພື້ນຖານ, ການບໍລິຫານ ຈັດການ ແລະ ອື່ນໆ. ສົກຮຽນໃໝ່ໄດ້ເປີດຂຶ້ນແລ້ວ, ມີຂ່າວວ່າໂຮງຮຽນສາຍສາມັນ ພາກລັດ ປີນີ້ຫລາຍບ່ອນມີນັກຮຽນ ເພີ່ມຂຶ້ນ, ສ່ວນໜຶ່ງຍ້ອນສະພາບ ເສດຖະກິດຍັງຫຍຸ້ງຍາກ, ພໍ່ແມ່ຜູ້ ປົກຄອງຕັດສິນໃຈໃຫ້ລູກເຂົ້າຮຽນ ໂຮງຮຽນລັດທີ່ລາຍຈ່າຍມີລັກສະ ນະໝັ້ນທ່ຽງບໍ່ສູງປານໃດ ເມື່ອທຽບ ໃສ່ໂຮງຮຽນພາກເອກະຊົນບາງ ບ່ອນ. ເວົ້າຄືນກ່ອນນີ້, ໂຮງຮຽນສາ ມັນຂອງລັດຈໍານວນໜຶ່ງຢູ່ໃນເມືອງ ໃຫຍ່ ໂດຍສະເພາະນະຄອນຫລວງ ວຽງຈັນ ມີນັກຮຽນບໍ່ຫລາຍ, ແຕ່ຜູ້ ບໍລິຫານການສຶກສາ ກໍ່ຄືຄູ ໄດ້ເອົາ ໃຈໃສ່ເບິ່ງຄືນບັນຫາແລະມີການປັບ ປຸງອັນທີ່ເຫັນວ່າຄວນ, ເຮັດໃຫ້ໂຮງ ຮຽນລັດຫລາຍບ່ອນ ມີໃບໜ້າໃໝ່ ໄດ້ຮັບຄວາມສົນໃຈຈາກສັງຄົມ. ສະຫລຸບ ຝາກໄວ້ບັນດາຄໍາຄິດ ຄໍາເຫັນເພື່ອແລກປ່ຽນແມ່ນຫຍຸ້ງ ຍາກແນວໃດຄອບຄົວກໍ່ຄວນຕັດສິນ ໃນຜ່ານຜ່າ ຊອກຫາວິທີໃຫ້ລູກ ຫລານໄດ້ຮໍ່າຮຽນໃນລະດັບທີ່ແນ່ ນອນໃດໜຶ່ງ ເພື່ອໃຫ້ເຂົາເຈົ້າໄດ້ມີອາ ຊີບທີ່ເປັນຫລັກແຫລ່ງໃນອະນາຄົດ. ເບື້ອງລັດ ກໍ່ຖືໂອກາດທົບທວນດ້ານ ຕ່າງໆ ເພື່ອເຮັດແນວໃດ ໃຫ້ສັງຄົມ ເຫັນໄດ້ຄວາມສໍາຄັນຂອງການສຶກ ສາ ເພື່ອອະນາຄົດຂອງລູກຫລານ. ສັບດິນເຮັດດ້ວຍເຫລັກ;ໝາກສົບໄຖ ໝາຍເຖິງ ເຫລັກ ຫລື ຂາງ ຫລໍ່ເປັນ ຮູບແປໆ ປາຍແຫລມ-ຄົມ ເອົາ ສຸບເຂົ້າຫົວໄຖ ເພື່ອໄຖນາ...ຄໍາສອງ ພະຍາງທີ່ມີພະຍາງຕົ້ນເປັນ“ໝາກ” ຍັງມີອີກຫລາຍ, ມີໂອກາດຈະນໍາມາ ທົບທວນນໍາກັນອີກເທື່ອໜຶ່ງ. ມາກ ເປັນຄໍາຄຸນນາມ ຫລື ຄໍາ ວິເສດ ໝາຍເຖິງ ຫລາຍ. ຄໍານີ້ ຍັງ ເປັນຄໍາພະຍາງໜ້າ ແລະ ຫລັງ ຂອງ ຄໍາສອງພະຍາງຈໍານວນໜຶ່ງ ເຊັ່ນ: ມາກມາຍ, ນໍ້າມາກ ໝາຍເຖິງນໍ້າ ຫລາຍ ຫລື ນໍ້ານອງ, ມາກມີ ໝາຍ ເຖິງ ມີຫລາຍແນວ ແລະ ອື່ນໆ. ໝາດ ເປັນຄໍາຄຸນນາມໝາຍເຖິງ ເກືອບ, ໃກ້, ເກືອບຈະແຫ້ງ, ໃຫ້ຈະ ແຫ້ງ, ຜ້າຕາກໃຫ້ເກືອບແຫ້ງ ເອີ້ນ ຜ້າໝາດ, ຕົ້ນໄມ້ເກືອບຕາຍ ເອີ້ນ ໄມ້ຕາຍໝາດ. ໝາດ ເປັນຄໍາກໍາມະ ໝາຍເຖິງ ເຊັດມີດແຖໃສ່ມື ຫລື ໃສ່ ຜ້າແຮງໆເພື່ອໃຫ້ມີດເຂົ້າ ຫລື ຄົມດີ ເອີ້ນ ໝາດມີດແຖ; ໝາດ ເຮັດໜ້າທີ່ ເປັນຄໍານາມໝາຍເຖິງພະຍາດແນວ ໜຶ່ງມັກເກີດໃນຜູ້ຍິງ ເຮັດໃຫ້ລະດູມາ ບໍ່ປົກກະຕິ ຫລື ສີແດງກາຍເປັນຂາວ ເອີ້ນ ພະຍາດ ຫລື ໂລກ ໝາດຂາວ, ລົງຂາວຫລືຕົກຂາວກໍ່ວ່າ;ນອກນັ້ນ ຄໍານີ້ ຍັງໝາຍເຖິງຊື່ໄມ້ ຫລື ເຫລັກ ແຫລມສໍາລັບຮ້ອຍປາ ເອີ້ນໄມ້ໝາດ ຫລືໃຊ້ຮ້ອຍກົບ-ຂຽດກໍ່ໄດ້, ເອີ້ນໄມ້ ຮ້ອຍໄມ້ຮວາດ ກໍ່ວ່າ. ມາດ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍເຖິງ ທາດຢ່າງໜຶ່ງ ມີສີເຫລືອງ ກິ່ນເໝັນ ໃຊ້ເຮັດຢາ ຫລື ປະສົມເປັນໝື້ປືນ; ເປັນຄໍາກໍາມະໝາຍເຖິງກໍານົດ,ກະ, ປະມານ, ບອກ (ມັກພົບໃນໜັງສື ບູຮານ ຫລື ຄໍາຜະຫຍາ ດັ່ງວ່າ ແມ່ ເຈົ້າມາດຄ່າກວ້າງ ຊ້າງສີ່ຄວາຍ ສາມ...); ເປັນຄໍານາມ ເຄົ້າມາ ຈາກພາສາປາລີ-ສັນສະກິດ ໝາຍ ເຖິງຄໍໍາ, ເດືອນ, ໝາກຖົ່ວ. ນອກນັ້ນ ເຮົາຍັງມີຄໍາສັບທີ່ມີຄໍາວ່າ “ມາດ” ເປັນພະຍາງໜ້າຂອງຄໍາສອງພະ ຍາງ ເຊັ່ນ: ມາດຕາ ເປັນຄໍານາມ ມີ ເຄົ້າມາຈາກພາສາປາລີ-ສັນສະກິດ, ມີຄວາມ ໝາຍ ປະມານ, ແມ່ນວ່າ, ເຄື່ອງວັດແທກ...ບໍ່ໝາດ ໝາຍ ເຖິງແຫລ່ງຢູ່ຂອງມາດ ເຊິ່ງມີການ ຂຸດຄົ້ນ; ໝາກມາດ ເປັນຕົ້ນໄມ້ ແນວໜຶ່ງ ມີໝາກນ້ອຍໆ ເປັນພົ້ວ ມີ ກິ່ນຫອມ ໃຊ້ປະສົມອາຫານ ຄ້າຍຄື ກັບໝາກແຄ່ນ; ມຸ່ງມາດ ໝາຍເຖິງ ໝາຍ, ປະສົງ,ປອງ, ຕັ້ງໃຈໄວ້... ຄໍາ ໝີດ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍເຖິງ ສ່ວນຜົມ ທີ່ເປັນລັກສະນະແຖວລົງ ມາຈາກຫົວ ຢູ່ລະວ່າງກາງຕາ ແລະ ຫູ ເອີ້ນ ໝີດຜົມ, ສ່ວນຫົວເຂດນັ້ນ ກໍ່ ເອີ້ນວ່າ ໝີດຂະໝັບ ມີດ ເປັນຄໍານາມ ໝາຍເຖິງ ເຄື່ອງມືເຮັດດ້ວຍເຫລັກ, ມີຄົມ, ໃຊ້ ສໍາລັບຟັນ, ຜ່າ, ຈັກ, ເຫລົາ, ຕັດ... ມີດ ມີຫລາຍຢ່າງ ເຊັ່ນ ມີດແຖ, ມີດ ມີຟັກໃຊ້ແລ້ວພັບໄວ້ ເອີ້ນ ມີດພັບ, ມີດສໍາລັບແຖຫົວ, ແຖໜວດ...ເອີ້ນ ມີດແຖ ແລະ ມີດອື່ນໆ. ທີ່ຍົກຂຶ້ນມາ ແມ່ນເພື່ອບໍ່ໃຫ້ ຫລົງກັນ ໃນການຂຽນເພາະພະຍັນ ສອງຕົວ ໝ ແລະ ມ ມີສຽງໃຫ້ກັນ ທີ່ສຸດ, ຄໍາທີ່ຍົກຂຶ້ນ ບໍ່ສາມາດສະກົດ ໂດຍໃຊ້ພະຍັນຊະນະສອງຕົວແທນ ກັນໄດ້. ດັ່ງນັ້ນ ຈຶ່ງນໍາມາສຶກສາຮ່ວມ ກັນຄືດັ່ງນີ້ແລ, ພໍ້ກັນໃໝ່ບົດຕໍ່ໄປ. ມີຄວາມໃກ້ຊິດ ເພື່ອຮັບມືກັບສະ ພາບການໃໝ່ທີ່ນັບມື້ນັບຜັນແປຢ່າງ ສະຫລັບສັບຊ້ອນ ແລະ ຮັກສາໄດ້ ຊາຍແດນ ລາວ-ຫວຽດນາມ ໃຫ້ ເປັນຊາຍແດນແຫ່ງ ສັນຕິພາບ ແລະ ພັດທະນາແບບຍືນຍົງ, ການຮ່ວມ ມືດ້ານເສດຖະກິດ, ການຄ້າ, ການ ລົງທຶນ, ເຕັກໂນໂລຊີ,ວັດທະນະທໍາ- ສັງຄົມ, ການສຶກສາ, ການທ່ອງ ທ່ຽວ ແລະ ອື່ນໆ ນັບມື້ນັບໄດ້ຮັບ ການເພີ່ມທະວີ ແລະ ນໍາເອົາຜົນປະ ໂຫຍດຢ່າງເປັນຮູບປະທໍາ ມາສູ່ປະ ຊາຊົນສອງຊາດ ລາວ-ຫວຽດນາມ ເປັນຢ່າງດີ, ການພົວພັນຮ່ວມມື ລະ ຫວ່າງບັນດາກະຊວງ, ຂະແໜງ ການ ແລະ ທ້ອງຖິ່ນ ລວມເຖິງອົງ ການຈັດຕັ້ງມະຫາຊົນ ແລະ ລະ ຫວ່າງ ປະຊາຊົນ ກັບ ປະຊາຊົນ ກໍ ນັບມື້ນັບໃກ້ຊິດສະໜິດສະໜົມ ແລະ ມີປະສິດຜົນ. ຜົນສຳເລັດດັ່ງກ່າວ ສາມາດ ເວົ້າໄດ້ວ່າຕະຫລອດໄລຍະ 62 ປີ ແຫ່ງ ການສ້າງສາຍພົວພັນການ ທູດ ລະຫວ່າງສອງປະເທດ ລາວຫວຽດນາມ ແມ່ນໄລຍະເວລາແຫ່ງ ການທົດສອບຄວາມໝັ້ນແກ່ນ ແໜ້ນໜຽວ. ເຖິງແມ່ນວ່າສະພາບ ແວດລ້ອມຂອງໂລກກໍຄືສາກົນໄດ້ ຜັນແປໄປຢ່າງໄວວາ ສັບສົນທີ່ມີທັງ ກາລະໂອກາດ ແລະສິ່ງທ້າທາຍ ນາໆປະການກໍ່ຕາມ, ແຕ່ພັກ-ລັດ ແລະ ປະຊາຊົນລາວບັນດາເຜົ່າ ກໍ່ໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ເພີ່ມທະວີ ສ້າງ ໃຫ້ການພົວພັນຮ່ວມມືຂອງ ສອງ ຊາດ ຍິ່ງເພີ່ມພູນຄູນສ້າງໃຫ້ອຸດົມ ສົມບູນ ແລະ ໄດ້ຮັບການປັບປຸງຍົກ ລະດັບທັງທາງດ້ານປະລິມານ ແລະ ຄຸນນະພາບໃຫ້ສູງຂຶ້ນເລື້ອຍໆ. ເນື້ອ ໃນຂອງການຮ່ວມມືນັບມື້ນັບເຂົ້າ ສູ່ລວງເລິກແທດຕົວຈິງ; ກົນໄກ ແລະ ວິທີການຕ່າງໆແມ່ນນັບມື້ຄ່ອງ ຕົວຍິ່ງຂຶ້ນ; ການພົວພັນຮ່ວມມື ລະ ຫວ່າງທ້ອງຖິ່ນ, ຂະແໜງການ ມີ ປະສິດທິຜົນຫລາຍຂຶ້ນ ແລະ ຂົງເຂດ ຕ່າງໆນັບມື້ເປີດກວ້າງອອກ ເຊິ່ງ ນຳເອົາຜົນປະໂຫຍດຕົວຈິງມາສູ່ປະ ຊາຊົນສອງຊາດພວກເຮົາ. ອັນນີ້ ແມ່ນສະແດງອອກໃຫ້ເຫັນ ລັກສະ ນະພິເສດຂອງການພົວພັນຮ່ວມມື ລາວ-ຫວຽດນາມ ທີ່ໄດ້ກາຍເປັນ ປັດໄຈຊ່ວຍໜູນທີ່ສຳຄັນ ໃຫ້ແກ່ ການພັດທະນາປະເທດຊາດຂອງ ພວກເຮົາ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3MTYxMQ==