xtgmf]k; 3 09/02/2024 0j k; c]t gsfdko dh k;l6 j ]t[q [75 h ,7v'dkog'y ocsj ']a f gxa oma oltw\mu j ,u 7;k,g0A ,c0'F 3xj '.l gxa ofu 9y 8vo c]t p5 8y me *** ຕໍ່ຈາກສະບັບກ່ອນ *** ໂດຍ: ຢ່າຕົງ *** ອ່ານຕໍ່ສະບັບໜ້າ *** rh v,da ogxa og9Q kdko c]t gvq k.9.lj xh v'da ow2w\h ]k,xj k co;7y f-U oe0v' xtmko 7ew8 lu ra ofvo .odkod+ lh k'Ikd4kodkog,n v' c]t ra fmtok-q oot[q f ບົດສະເໜີ ດ້ວຍເຫດຜົນນັ້ນ, ເພິ່ນຈຶ່ງມີຄວາມ ພະຍາຍາມ, ຊອກຫາທຸກວິທີທາງ ເພື່ອກໍ່ສ້າງປັບປຸງບູລະນະຮາກ ຖານ ດ້ວຍການຖືເອົາການກໍ່ສ້າງ ຮາກຖານການເມືອງ, ການພັດທະ ນາຊົນນະບົດເປັນບັນຫາສໍາຄັນຍຸດ ທະສາດ ເພື່ອລະດົມທຸກກໍາລັງເຂົ້າ ໃນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໜ້າທີ່ດັ່ງ ກ່າວໃຫ້ເປັນຮູບປະທໍາ; ການກໍ່ສ້າງ ຮາກຖານການເມືອງຕາມແນວຄິດ ຊີ້ນໍາຂອງປະທານຄໍາໄຕສີພັນດອນ ເນື້ອແທ້ກໍແມ່ນສ້າງຮາກຖານໃຫ້ ເຂັ້ມແຂງ 4 ດ້ານ ແລະ ບັນລຸໄດ້ 4 ຄາດໝາຍ ເຊິ່ງສະແດງອອກດັ່ງ ນີ້: 4 ເນື້ອໃນ: 1. ເນື້ອໃນທາງດ້ານ ການເມືອງ: ແມ່ນນໍາເອົາແນວ ທາງນະໂຍບາຍຂອງພັກ, ລະບຽບ ກົດໝາຍຂອງລັດລົງສຶກສາອົບ ຮົມໃຫ້ພະນັກງານ-ສະມາຊິກພັກ ແລະ ປະຊາຊົນມີຄວາມຮັບຮູ້ເຂົ້າ ໃຈຢ່າງເລິກເຊິ່ງ ເພື່ອໃຫ້ມີຄວາມ ຕື່ນຕົວທາງດ້ານການເມືອງມີນໍ້າ ໃຈຮັກຊາດ, ຮັກລະບອບໃໝ່, ເປັນ ເຈົ້າຂອງປະເທດຊາດພັດທະນາ ບ້ານຊ່ອງຂອງຕົນ; 2. ເນື້ອໃນດ້ານ ເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ແມ່ນສຸມໃສ່ຊຸກ ຍູ້ການຜະລິດສ້າງເສດຖະກິດຄອບ ຄົວ, ຂອງບ້ານຫັນຈາກການຜະລິດ ແບບທຳມະຊາດເຂົ້າສູ່ການຜະລິດ ສິນຄ້າ, ຕິດພັນກັບການບໍລິການສ້າງ ພື້ນຖານໂຄງລ່າງຖະໜົນຫົນທາງ, ໂຮງຮຽນ,ສຸກສາລາແລະອື່ນໆແນ ໃສ່ແກ້ໄຂຄວາມທຸກຍາກໃຫ້ຫລຸດ ລົງ; 3. ເນື້ອໃນດ້ານປ້ອງກັນຊາດ- ປ້ອງກັນຄວາມສະຫງົບ: ກ່ອນອື່ນ ໝົດແມ່ນຕ້ອງປັບປຸງກໍາລັງກອງ ຫລອນ, ກອງປ້ອງກັນຕົວ ແລະ ປກສ ບ້ານໃຫ້ເຂັ້ມແຂງ, ເຮັດວຽກ ງານປ້ອງກັນອົງການ, ເສັ້ນທາງ, ປ້ອງກັນການນໍາ, ແຂກຄົນຕ່າງປະ ເທດ, ກອງປະຊຸມ, ງານບຸນຕ່າງໆ ໃຫ້ມີຄວາມສະຫງົບປອດໄພ, ນໍາ ພາປະຊາຊົນສ້າງທ່າສະໜາມສົງ ຄາມປະຊາຊົນ 3 ຂັ້ນ, ແຂວງເປັນ ຫົວໜ່ວຍຍຸດທະສາດ, ເມືອງສູ້ຮົບ ເອກະລາດບ້ານເປັນປ້ອມໝັ້ນ ແລະ ກຸ່ມບ້ານສູ້ຮົບຕິດລຽນ; 4. ເນື້ອໃນ ດ້ານການປັບປຸງລະບົບການເມືອງ ຢູ່ຂັ້ນຮາກຖານໃຫ້ເຂັ້ມແຂງ ເອົາໃຈ ໃສ່ປັບປຸງໜ່ວຍພັກຕາມທິດທາງ ສ້າງໜ່ວຍພັກປອດໃສ, ເຂັ້ມແຂງ, ໜັກແໜ້ນ ເພື່ອນໍາພາທຸກຂົງເຂດ ວຽກງານຢູ່ຮາກຖານ ພ້ອມກັນນັ້ນ ຕ້ອງປັບປຸງອໍານາດລັດ, ແນວໂຮມ ແລະ ອົງການຈັດຕັ້ງມະຫາຊົນໃຫ້ ເຂົາເຈົ້າໄດ້ເຄື່ອນໄຫວວຽກງານ ພາລະບົດບາດ ຂອງຕົນ; 4 ຄາດ ໜາຍ:1.ຄາດໝາຍດ້ານການເມືອງ ແມ່ນໃຫ້ປະຊາຊົນລາວບັນດາເຜົ່າ ມີຄວາມຮູ້ແລະມີຄວາມຕື່ນຕົວທາງ ດ້ານການເມືອງເສີມຂະຫຍາຍໄດ້ ສິດເປັນເຈົ້າຂອງປະເທດຊາດ; 2. ຄາດໝາຍດ້ານເສດຖະກິດແມ່ນ ເອົາໃຈໃສ່ຍູ້ແຮງການຜະລິດຂອງ ປະຊາຊົນໃຫ້ແຂງແຮງ, ຫັນເສດ ຖະກິດການຜະລິດແບບທໍາມະຊາດ ໄປສູ່ເສດຖະກິດຜະລິດສິນຄ້າ ແລະ ການບໍລິການ, ດ້ານວັດທະນະທໍາສັງຄົມ ໄດ້ຮັບການປັບປຸງເສີມຂະ ຫຍາຍເຮັດໃຫ້ຊີວິດການເປັນຢູ່ ຂອງປະຊາຊົນດີຂຶ້ນຫລຸດພົ້ນອອກ ຈາກຄວາມທຸກຍາກ; 3. ຄາດໝາຍ ດ້ານປ້ອງກັນຊາດ-ປ້ອງກັນຄວາມ ສະຫງົບແມ່ນເຮັດໃຫ້ພື້ນຖານມີ ຄວາມສະຫງົບປອດໄພ, ມີຄວາມ ເປັນລະບຽບຮຽບຮ້ອຍດີປຸກລະ ດົມປະຊາຊົນເຂົ້າຮ່ວມວຽກງານ ປ້ອງກັນຊາດ-ປ້ອງກັນຄວາມສະ ຫງົບ; 4. ຄາດໝາຍປັບປຸງລະບົບ ການເມືອງ ຢູ່ຮາກຖານແມ່ນກໍ່ສ້າງ ແລະ ປັບປຸງລະບົບການເມືອງ ໃຫ້ ໜັກແໜ້ນເຂັ້ມແຂງ ເຮັດໃຫ້ອົງການ ຈັດຕັ້ງພັກ, ອຳນາດລັດ, ແນວໂຮມ ແລະອົງການຈັດຕັ້ງມະຫານຊົນຕ້ອງ ໃຫ້ເປັນປຶກແຜ່ນແໜ້ນໜາ ພ້ອມກັນ ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແນວທາງນະໂຍບາຍ ຂອງພັກໃຫ້ເກີດດອກອອກຜົນ, ທັງ ໝົດທີ່ກ່າວມານັ້ນ, ເນື້ອແທ້ຂອງ ການການກໍ່ສ້າງຮາກຖານການ ເມືອງແມ່ນການສ້າງປະຖົມປັດໄຈ ສັງຄົມນິຍົມຢູ່ຮາກຖານ, ແມ່ນການ ສ້າງໃຫ້ປະຊາຊົນມີຄວາມຕື່ນຕົວ ເປັນຄົນສັງຄົມນິຍົມ, ສ້າງສັງຄົມ ທີ່ມີຈິດໃຈປະຕິວັດສູງສົ່ງ. * ດັ່ງທີ່ຮູ້ນຳກັນແລ້ວວ່າ: ການບຸກ ລຸກທຳລາຍປ່າໄມ້, ທີ່ດິນປ່າໄມ້ ແລະ ໄຟໄໝ້ລາມປ່າ ທີ່ເກີດຂຶ້ນໃນຂອບເຂດ ທົ່ວປະເທດຂອງແຕ່ລະປີ ໄດ້ກາຍເປັນ ໄພຂົ່ມຂູ່ຕໍ່ຊັບພະຍາກອນປ່າໄມ້ ແລະ ການພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ທັງ ກາຍເປັນບັນຫາເຄັ່ງຮ້ອນທີ່ພວກເຮົາ ຕ້ອງເພີ່ມທະວີການສະກັດກັ້ນ ແລະ ຄຸ້ມຄອງຢ່າງເອົາຈິງເອົາຈັງ. ດັ່ງໃນປີ ຜ່ານມາພໍກ້າວສູ່ລະດູແລ້ງ ກໍເກີດມີໄຟ ໄໝ້ລາມປ່າ ຢູ່ຫລາຍເຂດ ໜຶ່ງໃນນັ້ນ ກໍແມ່ນປ່າສະຫງວນແຫ່ງຊາດພູພະ ນັງ ເຂດເມືອງສັງທອງນະຄອນຫລວງ ວຽງຈັນ ອັນໄດ້ສ້າງຄວາມເສຍຫາຍ ໃຫ້ແກ່ເນື້ອທີ່ປ່າໄມ້ຫລາຍສົມຄວນ. ສະນັ້ນ, ເພື່ອບໍ່ໃຫ້ເກີດມີປະກົດຊໍ້າຮອຍ ເກົ່າ ທຸກພາກສ່ວນຕ້ອງພ້ອມກັນເອົາ ໃຈໃສ່ປ້ອງແຕ່ຫົວທີ. ດ້ວຍຄວາມເປັນຫ່ວງ ແລະ ເປັນທີ່ ໜ້າຍິນດີເມື່ອທ່ານນາຍົກໄດ້ອອກຄໍາ ສັ່ງ ເລກທີ 11/ນຍ ລົງວັນທີ 21 ກໍລະ (ເນື່ອງໃນໂອກາດວັນເກີດ ປະທານ ຄຳໄຕ ສີພັນດອນ ຄົບຮອບ 100 ປີ ວັນທີ 08/02/1924-08/02/2024) ກົດ 2023 ວ່າດ້ວຍການເພີ່ມທະວີ ຄວາມເຂັ້ມງວດໃນການຄຸ້ມຄອງ, ປົກ ປັກຮັກສາ, ພັດທະນາ ແລະ ນຳໃຊ້ປ່າ ໄມ້, ທີ່ດິນປ່າໄມ້, ຕ້ານ ແລະ ສະກັດກັ້ນ ການບຸກລຸກທຳລາຍປ່າໄມ້ທີ່ດິນປ່າໄມ້ ແລະ ໄຟໄໝ້ລາມປ່າ ເຊິ່ງຄຳສັ່ງດັ່ງ ກ່າວ ໄດ້ລະບຸຫລາຍພາກສ່ວນກ່ຽວ ຂ້ອງລວມເຖິງທຸກຊັ້ນຄົນໃນສັງຄົມ ຕ້ອງເພີ່ມທະວີຄວາມເອົາໃຈໃສ່ຈັດຕັ້ງ ປະຕິບັດຢ່າງເຂັ້ມງວດ. ແນວໃດກໍ່ຕາມ ຄໍາສັ່ງດັ່ງກ່າວໄດ້ອອກມາ ໃນທ່າມ ກາງການບຸກລຸກທຳລາຍປ່າໄມ້, ທີ່ ດິນປ່າໄມ້ໃນຂອບເຂດທົ່ວປະເທດແຜ່ ລາມຢ່າງກວ້າງຂວາງແລະ ຮ້າຍແຮງ ກວ່າເກົ່າ ເນື່ອງຈາກຫລາຍປັດໄຈ ໂດຍສະເພາະການຂະຫຍາຍການຜະ ລິດພືດກະສິກຳທີ່ຜະລິດງ່າຍ, ໄດ້ໄວໄດ້ ລາຄາດີແຕ່ບໍ່ຍືນຍົງໂດຍຂາດການ ຄຸ້ມຄອງຈັດສັນທີ່ດີເຮັດໃຫ້ການບຸກ ລຸກທຳລາຍປ່າໄມ້ແຜ່ລາມເຂົ້າໄປ ເຂດປ່າສະຫງວນ ແລະ ປ່າໄມ້ດັ່ງເດີມ ຫລາຍຂຶ້ນ. ເປົ້າໝາຍການປົກຄຸມປ່າ ໄມ້ 70% ຂອງ ສປປ ລາວ ນັ້ນ ແມ່ນ ເປັນທີ່ຮັບຮູ້ ແລະ ຊົມເຊີຍຢ່າງກວ້າງ ຂວາງຈາກປະຊາຄົມໂລກ ເຖິງຄວາມ ພະຍາຍາມຂອງລັດຖະບານ ສປປ ຄໍາສັ່ງທ່ານນາຍົກເລກທີ 11 ນີ້ ມີ ລັກສະນະໝັກແໜ້ນ ແລະ ຮັດກຸມພໍສົມ ຄວນໂດຍລະບຸວ່າ“ການຄຸ້ມຄອງ, ປົກ ປັກຮັກສາປ່າໄມ້ ແລະ ທີ່ດິນ ປ່າໄມ້ບໍ່ ໃຫ້ຖືກທຳລາຍເປັນໜ້າທີ່ການເມືອງ, ເປັນຕົວຊີ້ວັດຕໍ່ຜົນໄດ້ຜົນເສຍໃນການ ນໍາພາ-ຊີ້ນຳຂອງຄະນະພັກ ແລະ ອົງ ການປົກຄອງທຸກຂັ້ນ” ນັ້ນກໍ່ໝາຍວ່າ ການປົກປັກຮັກປ່າໄມ້ ແມ່ນໜ້າທີ່ຂອງ ການນຳທຸກຂັ້ນ, ຖ້າເຮັດບໍ່ໄດ້ກໍ່ຕ້ອງມີ ຄວາມຮັບຜິດຊອບຕໍ່ໜ້າທີ່. ຂະນະທີ່ ທົ່ວສັງຄົມກໍ່ຕ້ອງມີສ່ວນຮ່ວມໃນການ ຄຸ້ມຄອງປົກປັກຮັກສາປ່າໄມ້ດ້ວຍການ ຢຸດທຳລາຍປ່າໄມ້ຊະຊາຍ ແລະ ອື່ນໆ. ພ້ອມກັນນີ້, ຄໍາສັ່ງສະບັບນີ້ ຍັງເນັ້ນ ໜັກໃຫ້ມີການເຜີຍແຜ່ ແລະ ການຈັດ ຕັ້ງປະຕິບັດນະໂຍບາຍ, ກົດໝາຍ ແລະ ລະບຽບການທີ່ກ່ຽວຂ້ອງເປັນຂອດ ສໍາຄັນທັງໄດ້ລະບຸໜ້າທີ່ຂອງແຕ່ລະ ກະຊວງທີ່ກ່ຽວຂ້ອງຈະແຈ້ງເປັນຕົ້ນ ກະຊວງກະສິກຳ ແລະ ປ່າໄມ້ຕ້ອງໄດ້ “ກວດກາຄືນເຂດແດນປ່າໄມ້ ແລະ ທີ່ດິນ ປ່າໄມ້ໃຫ້ລະອຽດ ແລະ ຮີບຮ້ອນ ດຳເນີນການສຳຫລວດແລະວາງແຜນ ຄຸ້ມຄອງໃຫ້ຖືກຕ້ອງແລະສອດຄ່ອງ”. ບັນດາຖານຂໍ້ມູນ, ຄວາມລະອຽດຊັດ ລາວ. ເຖິງວ່າຈະເປັນປະເທດນ້ອຍສ້າງ ມົນລະພິດໜ້ອຍ ແຕ່ກໍ່ຢາກປະກອບ ສ່ວນທີ່ສໍາຄັນໃນການຮັກສາລະບົບ ນິເວດແລະຊີວະນານາພັນອັນອຸດົມສົມ ບູນຂອງຕົນໄວ້. ຢ່າງໃດກໍ່ຕາມຈາກ ທ່າອ່ຽງ ປັດຈຸບັນທີ່ປ່າໄມ້ລາວກຳລັງ ຫລຸດໜ້ອຍຖອຍລົງຢ່າງໄວວາ ໄດ້ ສ້າງຄວາມກັງວົນໃຈ ວ່າພວກເຮົາຈະ ສາມາດບັນລຸເປົ້າໝາຍອັນໂດ່ງດັ່ງ ນັ້ນໄດ້ບໍ່ ? ທ່າແຮງ ແລະ ເງື່ອນໄຂຈຸດພິເສດຂອງ ແຕ່ລະທ້ອງຖິ່ນ ເພື່ອຮອງຮັບການ ເຄື່ອນຍ້າຍຂອງພົນລະເມືອງ ຕິດພັນ ກັບການພັດທະນາອາຊີບໃໝ່ທີ່ໝັ້ນຄົງ ປ່ຽນແທນອາຊີບທີ່ອາໄສກະສິກຳເປັນ ຕົ້ນຕໍ”. ແນ່ນອນປາກທ້ອງຂອງປະຊາ ຊົນຕ້ອງມາກ່ອນສິ່ງອື່ນໃດໝົດ, ການ ສົ່ງເສີມ ແລະ ປັບປຸງຊີວິດການເປັນຢູ່ ທີ່ດີທັງຍືນຍົງຍ່ອມສາມາດຫລຸດຜ່ອນ ການບຸກລຸກທຳລາຍປ່າໄມ້ໄດ້ສ່ວນໜຶ່ງ, ຍ້ອນຄວາມທຸກຍາກປາກໝອງປະ ຊາຊົນ ຈຶ່ງບໍ່ມີທາງເລືອກຈຳເປັນຕ້ອງ ຖາງປ່າທຳການຜະລິດ. ສະນັ້ນ, ການ ພັດທະນາຊົນນະບົດຢ່າງມີຈຸດສຸມ ແລະ ຕໍ່ເນື່ອງແມ່ນມີຄວາມຈໍາເປັນທີ່ສຸດ. ສຳລັບ ກະຊວງຊັບພະຍາກອນທຳ ມະຊາດແລະສິ່ງແວດລ້ອມນັ້ນຕ້ອງໄດ້ “ກວດກາຄືນການອອກໃບຕາດິນ, ໃບ ຢັ້ງຢືນການນຳໃຊ້ທີ່ດິນ ຫລື ໃບຢັ້ງຢືນ ການພັດທະນາທີ່ດິນ ແລະ ເອກະສານ ອື່ນກ່ຽວກັບການຄອບຄອງນໍາໃຊ້ທີ່ ດິນ, ການເຊົ່າ ຫລືສຳປະທານທີ່ດິນໃນ ເຂດທີ່ດິນປ່າໄມ້, ຫາກເຫັນວ່າການ ອອກອະນຸຍາດ ຫລື ການໄດ້ມາ ໂດຍ ບໍ່ຖືກຕ້ອງ ແມ່ນໃຫ້ລົບລ້າງ ແລະ ດຳ ເນີນຄະດີຕາມກົດໝາຍ”. ສິ່ງດັ່ງກ່າວ ກໍ່ເປັນອີກທາງໜຶ່ງ ໃນການແກ້ໄຂບັນ ຫາການບຸກລຸກປ່າໄມ້ຢູ່ປະເທດເຮົາ, ຂໍ ໃຫ້ຄຳສັ່ງຂໍ້ນີ້ສັກສິດໃນເບື້ອງການປະ ຕິບັດ ໂດຍສະເພາະແກ້ໄຂບັນຫາການ ສຳປະທານຫລາຍເທື່ອ ກໍ່ແນ່ໃສ່ແຕ່ ເຂດທີ່ມີປ່າແກ່, ປ່າໄມ້ດັ່ງເດີມ ຫລື ມີ ແຮ່ທາດ. ສິ່ງດັ່ງກ່າວ ແມ່ນກ່ຽວພັນ ໂດຍກົງກັບຂໍ້ທີ14 ຂອງຄໍາສັ່ງນີ້ທີ່ວ່າ “ບໍ່ອະນຸຍາດໃຫ້ບຸກຄົນ, ນິຕິບຸກຄົນ ຫລື ການຈັດຕັ້ງດຳເນີນກິດຈະການ ຊອກຄົ້ນ, ສຳຫລວດ ແລະ ຂຸດຄົ້ນແຮ່ ທາດໃນເຂດອຸທິຍານແຫ່ງຊາດ, ປ່າ ສະຫງວນ ແລະ ປ່າປ້ອງກັນ” ເຊິ່ງ ເປັນບັນຫາທີ່ຟົດຮ້ອນໃນກອງປະຊຸມ ສະພາແຫ່ງຊາດທີ່ຫາກໍປິດລົງ, ບັນດາ ທ່ານຜູ້ແທນ ໄດ້ຍົກບັນຫາຕົວຈິງຂຶ້ນ ຢູ່ຫລາຍທ້ອງຖິ່ນ ກ່ຽວກັບການຂຸດຄົ້ນ ບໍ່ແຮ່ຢ່າງແຜ່ຫລາຍຊະຊາຍ ກາຍເປັນ ປັດໄຈສຳຄັນທີ່ປ່າໄມ້ ແລະ ລະບົບນິ ເວດຖືກທຳລາຍ ແລະ ຊຸດໂຊມ. ຄຳສັ່ງເລກທີ 11/ນຍ ມີທັງໝົດ 16 ຂໍ້ ເຊິ່ງບໍ່ໄດ້ຍົກຂຶ້ນມາສະເໜີໝົດ ທຸກຂໍ້, ພຽງແຕ່ຍົກເອົາບາງຂໍ້ທີ່ພວກ ເຮົາຄວນເອົາໃຈໃສ່ຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໃຫ້ ເຂັ້ມງວດ ເພື່ອເຮັດແນວໃດ ໃຫ້ທຳມະ ຊາດປ່າໄມ້ຢູ່ປະເທດເຮົາໄດ້ຮັບການ ປົກປັກຮັກສານັບມື້ມີຄວາມສົມບູນ ແລະ ຍືນຍົງຕະຫລອດໄປ. ເຈນ ແລະ ຖືກຕ້ອງທັນການກ່ຽວກັບ ວຽກງານປ່າໄມ້ ແລະ ທີ່ດິນນັ້ນຍັງ ແມ່ນສິ່ງທ້າທາຍມາ ໂດຍຕະຫລອດ ແຕ່ຄິດວ່າຈາກຄຳສັ່ງນີ້ ຈະເຮັດໃຫ້ ພວກເຮົາເຂັ້ມແຂງໃນການສ້າງຖານ ຂໍ້ມູນອັນລະອຽດ ແລະ ທັນການແຕ່ ອາດຕ້ອງໃຊ້ງົບປະມານ ແລະ ວິຊາ ການຢ່າງເໝາະສົມ. ຂະນະທີ່ ກະຊວງແຜນການ ແລະ ການລົງທຶນ ເປັນໃຈກາງໃນການ “ກຳ ນົດແຜນພັດທະນາໃນແຕ່ລະເຂດ ຕາມ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc3MTYxMQ==